Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Journalist i praktik

Denne bog er en grundig introduktion til journaliststuderendes praktiktid. Hovedtemaerne er: Hvordan bliver man socialiseret ind i organisationens kultur? Hvad er læring og feedback, og hvordan lærer forskellige praktikanter bedst? Hvordan får praktikanter ideer til historier, hvordan præsenterer de ideerne for redaktøren, og hvad udgør egentlig...

Læs mere

Denne bog er en grundig introduktion til journaliststuderendes praktiktid. Hovedtemaerne er: Hvordan bliver man socialiseret ind i organisationens kultur? Hvad er læring og feedback, og hvordan lærer forskellige praktikanter bedst? Hvordan får praktikanter ideer til historier, hvordan præsenterer de ideerne for redaktøren, og hvad udgør egentlig den gode historie i praktiktiden?

Bogen indeholder viden om, hvordan det er at være i praktik på en mediearbejdsplads og kombinerer det med forskning og teorier om de emner, som er de væsentligste i praktiktiden.

Journalist i praktik sammentænker teori og praksis, uddannelse og praktik, så man som praktikant får den mest relevante viden om praktikken. Bogen er en lærebog og indeholder derfor efter hvert kapitel også forslag til analyse, så man får redskaber til at analysere og reflektere over egen praksis.

Bogen vil kunne hjælpe både praktikanter, praktikantvejledere og undervisere på uddannelsessteder, der ønsker at forholde sig åbent, reflekterende og måske i nogle tilfælde kritisk til praktikforløb i det danske uddannelsessystem.

Hjemmesiden www.praktikantvejleder.dk rummer materiale om praktikantvejlederes og underviseres arbejde med praktikanter: Eksempler, uddybende materiale, modeller og værktøjer, som understøtter undervisning og vejledning.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2015), 
205 sider
Vejl. Pris
200,-
ISBN 9788759319703
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2015), 
205 sider
Vejl. Pris
166,-
ISBN 9788759324103

Anmeldelser

Medier

De konkrete eksempler er en styrke ved bogen, som forklarer, hvordan idealer og virkelighed kan støde sammen, hvordan jagten på idéer kan få praktikanter til at overskride egen etik og ødelægge venskaber, og hvordan det føles at være den oversete, mens de andre er redaktørens yndlingspraktikanter.

... Læs mere
Medier

De konkrete eksempler er en styrke ved bogen, som forklarer, hvordan idealer og virkelighed kan støde sammen, hvordan jagten på idéer kan få praktikanter til at overskride egen etik og ødelægge venskaber, og hvordan det føles at være den oversete, mens de andre er redaktørens yndlingspraktikanter.

- Susanne Sayers i Kforum Magasin.


Endelig er den her. Den bog, som mange journaliststuderende har sukket efter, inden de skulle ud i praktikken. Min nuværende praktikant udbrød i hvert fald noget i retning af -der er rigtig meget brug for sådan en bog-, da hun så den. For med -Journalist i praktik- er der nu kommet en bog, der grundigt beskriver, hvad en journalistspire kan forvente sig i mødet med mediernes virkelighed og hverdag.

- Steffen Hagemann på Journalisten.dk


Skjul beskrivelse

Yderligere information

 NB: For en mere udførlig indholdsfortegelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 9

Kapitel 1: Introduktion 11

Kapitel 2: Uddannelse og praktik 19

Kapitel 3: Medieorganisationen 33

Kapitel 4: Organisationskultur 45

Kapitel 5: Socialisering i medieorganisationen 57

Kapitel 6: Læring 79

Kapitel 7: Den gode idé 101

Kapitel 8: Den gode historie 119

Kapitel 9: Præsentation af idéer på redaktionsmøder 137

Kapitel 10: Feedback 153

Kapitel 11: Arbejdsglæde og trivsel 167

Kapitel 12: Fra praktik til universitetsopgave 181

Referencer 191

Sidebar section

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.