Søgefelt

Content section

Kommunikation i internationale virksomheder 1-2

Medarbejdere i internationale virksomheder skal kunne samarbejde på tværs af organisationer, ledelsesniveauer, lande, faglige baggrunde, kulturer og tidszoner, mens de jonglerer alskens medier for at nå vigtige strategiske mål. Denne bog har fokus på, hvordan man som medarbejder kommunikerer effektivt i disse komplekse og dynamiske kontekster. Den...

Læs mere

Medarbejdere i internationale virksomheder skal kunne samarbejde på tværs af organisationer, ledelsesniveauer, lande, faglige baggrunde, kulturer og tidszoner, mens de jonglerer alskens medier for at nå vigtige strategiske mål. Denne bog har fokus på, hvordan man som medarbejder kommunikerer effektivt i disse komplekse og dynamiske kontekster. Den går i dybden med en række af de vigtigste aspekter inden for interkulturel kommunikation og interaktion i internationale virksomheder og organisationer for at klæde læseren på til at forstå, hvad der kan ligge bag en replik på et videomøde, eller hvad der kan være de forretningsmæssige konsekvenser af en sætning i en e-mail. Med sit sprog- og kommunikationsvidenskabelige udgangspunkt er bogens omdrejningspunkt den daglige professionelle interaktion i internationale virksomheder. Medarbejdernes indbyrdes interaktion har afgørende betydning for virksomhedernes succes, udvikling og vækst.

Bogens emner strækker sig fra forretningsbreve, e-mails, ansigt til ansigt-møder og videomøder over formel og uformel interaktion, teamwork, knowledge management, organisatoriske rutiner og socialisering til indre branding, innovation og forandringskommunikation. Bogen trækker på den nyeste forskning og bygger på data, forfatterne har indsamlet i hele verden, og i bogen gives løbende eksempler fra kommunikativ praksis i lande som Argentina, Brasilien, Danmark, England, Indien, Kina, Tyskland, Ghana, Japan, Rusland, Sverige, Sydafrika, Tyrkiet, Ungarn og USA.

Målgruppen er studerende, der ønsker at dygtiggøre sig inden for international virksomhedskommunikation, såvel som professionelle medarbejdere, der ønsker ajourført viden og inspiration til effektive redskaber til at optimere deres daglige samarbejde i internationale virksomheder.

Bemærk: de to bind kan også købes separat

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2016), 
700 sider
Vejl. Pris
499,-
ISBN 9788759323878
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2016), 
700 sider
Vejl. Pris
399,-
ISBN 9788759326701

Yderligere information

Bind 1:

Indhold

Forord 13

Formål 13

Data fra alle kontinenter 13

Nye datatyper 14

Målgruppe 15

Bogens opbygning 16

Del 1 · Hvad er moderne interkulturel virksomhedskommunikation?

Kapitel 1 · Nye interaktionelle realiteter for internationale virksomheder 19

Brian L. Due, Birte Asmuß og Mie Femø Nielsen

Kapitel 2 · Kultur 35

Mie Femø Nielsen og Brian L. Due

Kapitel 3 · Sted og rum 65

Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due og Mie Femø Nielsen

Kapitel 4 · Kommunikation og medarbejderes daglige interaktion 77

Brian L. Due, Mie Femø Nielsen og Jeanette Landgrebe

Del 2 · Situationer, formater og arenaer for interkulturel virksomhedskommunikation

Kapitel 5 · Uformel og formel interaktion 101

Mie Femø Nielsen

Kapitel 6 · Møder 137

Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima

Kapitel 7 · Møder via video, web eller telefon 173

Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen

Kapitel 8 · Skriftlig interaktion 203

Jeanette Landgrebe

Kapitel 9 · Supply Chain Management som interaktionel praksis 239

Leo Smith og Anders Lund

Kapitel 10 · Det fysiske kontor 265

Thomas L.W. Toft og Esben Berg Nielsen 

Kapitel 11 · Den virtuelle medarbejders kommunikation 299

Ann Merrit Rikke Nielsen, Mie Femø Nielsen og Amalie Malling Dahl

Appendiks: Udskriftsnøgle 331

Litteraturliste 333

Stikordsregister 359

Bind 2:

Indhold

Forord 15

Formål 15

Data fra alle kontinenter 16

Nye datatyper 17

Målgruppe 17

Bogens opbygning 18

 

Del 3 · Kontekst og konstituerende faktorer i interkulturel virksomhedskommunikation

Kapitel 12 · Den stabile organisation rutiner i organisationer 23

Birte Asmuß

Kapitel 13 · Socialisering i organisationer 45

Gitte Gravengaard og Jeanette Landgrebe

Kapitel 14 · Kommunikation i forandringsprocesser 69

Brian L. Due, Rikke Grønbæk Bruun og Sandra Bothmann

Kapitel 15 · Tillid i relationer 93

Mie Femø Nielsen

Kapitel 16 · Globalt lederskab 135

Magnus Larsson og Sandra Bothmann

Kapitel 17 · Teams i internationale virksomheder 163

Liv Otto Hassert og Brian L. Due

Kapitel 18 · Viden i netværk 187

Emil Hovøre Andersen, Mathias Nick Andersen og Thomas Refstrup Dünweber

Kapitel 19 · Innovation og idéudvikling 211

Brian L. Due

Del 4 · Praktisk anvendelse og fremtidsperspektiver

Kapitel 20 · Ledelsesrådgivning og indre branding 239

Brian L. Due, Jesper Højberg Christensen og Thomas Albrechtsen

Kapitel 21 · Interaktionel kommunikationsrådgivning 265

Brian L. Due og Gitte Gravengaard

Kapitel 22 · Træning i kulturforståelse 279

Signe Ørom, Mie Femø Nielsen og Pernille Schmidt

Kapitel 23 · Undervisningsperspektivet 301

Mie Femø Nielsen, Jeanette Landgrebe og Signe Ørom

Epilog · Fremtidsperspektiver: Hvor bevæger feltet sig hen? 329

Mie Femø Nielsen og Brian L. Due

Appendiks: Udskriftsnøgle 335

Litteraturliste 337

Stikordsregister 369

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.