Søgefelt

Content section

Positionering

- mellemlederes kommunikative arbejde med at skabe ledelsesrum og ledelsesret

Mellemlederen er centrum for al aktivitet i sin afdeling, men må samtidig referere til og stille alle mulige aktører - både inden for og uden for afdelingen - tilfreds.

Mie Femø Nielsen viser med denne bog, hvordan mellemlederne håndterer at befinde sig i et krydspres mellem topledelse og medarbejdere, lederkolleger og eksterne samarbejdspartnere....

Læs mere

Mellemlederen er centrum for al aktivitet i sin afdeling, men må samtidig referere til og stille alle mulige aktører - både inden for og uden for afdelingen - tilfreds.

Mie Femø Nielsen viser med denne bog, hvordan mellemlederne håndterer at befinde sig i et krydspres mellem topledelse og medarbejdere, lederkolleger og eksterne samarbejdspartnere.

Bogen viser også, hvordan lederrollen ikke er noget, man har eller er, men noget man gør.

En række autentiske, danske mellemledere er blevet videofilmet, mens de holder afdelingsmøde. Via den internationalt anerkendte mikrosociologiske metode vises udførligt i eksempler fra praksis, hvordan mellemledere formelt, normativt og fagligt konstruerer deres lederrolle. Denne positionering foregår i relation til medarbejderes positionering og modpositionering.

Positionering besvarer også en række principielle spørgsmål, som praksis rejser: Hvad giver mellemlederen magt over medarbejderne? Og hvorfor kan det overhovedet være interessant for medarbejderne at lade mellemlederen få magt over sig? Denne indbyrdes magtrelation er selve fundamentet for mellemlederens virke.

Bogen tilhører en miniserie om mellemlederens kommunikation i relation til ledelse og organisation. Dens søsterbog Fortolkningsledelse - mellemlederes kommunikative arbejde med værdier og kulturskabelse handler om mellemlederens arbejde med at socialisere medarbejderne og skabe fælles forslag.

Begge bøger henvender sig til studerende ved højere læreanstalter - samt til ledere og rådgivere.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2010), 
246 sider
Vejl. Pris
288,-
ISBN 9788759309704

Anmeldelser

Medier

"[Bogen] rammer de studerende helt perfekt, og her vil den være tæt på perfekt at få ind på pensumlisterne."

Henrik Ørholst i Jyllands-Posten, 17.oktober 2010

Læs mere
Medier

"[Bogen] rammer de studerende helt perfekt, og her vil den være tæt på perfekt at få ind på pensumlisterne."

Henrik Ørholst i Jyllands-Posten, 17.oktober 2010

Skjul beskrivelse

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Annette Kjølby på ak@samfundslitteratur.dk.