Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Journalistik i praksis

- valg og fravalg af nyhedsideer

Denne bog handler om journalisters faktiske skabelse og udvælgelse af nyhedsideer.

Gitte Gravengaard beskriver, hvordan de traditionelle nyhedskriterier er utilstrækkelige til at beskrive og forklare, hvordan journalister til- og fravælger ideer i det daglige redaktionelle arbejde.

I stedet afdækker hun i detaljer syv afgørende faktorer, der...

Læs mere

Denne bog handler om journalisters faktiske skabelse og udvælgelse af nyhedsideer.

Gitte Gravengaard beskriver, hvordan de traditionelle nyhedskriterier er utilstrækkelige til at beskrive og forklare, hvordan journalister til- og fravælger ideer i det daglige redaktionelle arbejde.

I stedet afdækker hun i detaljer syv afgørende faktorer, der påvirker journalisters vurderinger og valg.

Med baggrund i feltarbejde og en stribe interviews giver bogen indblik i journalisters selvforståelse og den udbredte tavse viden, der er styrende for journalisters prioriteringer.

Journalistik i praksis henvender sig til journalistik-, medie- og kommunikationsstuderende, journalister og forskere inden for medie- og kommunikationsområdet.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2010), 
204 sider
Vejl. Pris
238,-
ISBN 9788759314579
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2010), 
204 sider
Vejl. Pris
190,-
ISBN 9788759325506

Anmeldelser

Medier

"Gravengaards bog har potentiale til at blive vigtig på journalistuddannelserne. Eller rettere sagt, så både kan og bør sidste halvdel af bogen ende i mange kompendier."

Mikkel Arre i Journalisten, 15. september 2010

Læs mere
Medier

"Gravengaards bog har potentiale til at blive vigtig på journalistuddannelserne. Eller rettere sagt, så både kan og bør sidste halvdel af bogen ende i mange kompendier."

Mikkel Arre i Journalisten, 15. september 2010

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord ... 9

1. Journalister og den gode historie ... 11

2. Nyhedskriterier, nyhedsproduktion og den professionelle praktiker ... 25

3. Valg og fravalg i praksis ... 57

4. De syv faktorer ... 91

5. Ambitioner, forestillinger og forklaringer ... 141

6. Nyhedsproduktion set fra journalisternes perspektiv ... 161

Litteraturliste ... 181


Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.