Søgefelt

Search Content section

Medier, kommunikation, journalistik

Seriens formål er at give læseren et grundigt indblik i nyere forskning og aktuelle tendenser inden for feltet - fra etablerede massemedier til nyere digitale medieformer. Bøgerne kan bruges af andre forskere og på overbygningsuddannelser til brug i både undervisning og vejledning. Seriens brede fokus dækker såvel de journalistiske professionsuddannelser som specialiserede overbygnings-/efteruddannelsesfag i IT, informationsvidenskab, medier, samt fag med fokus på professionel-, strategisk og intern kommunikation.

I serien udgives både dansk- og engelsksprogede bøger om kommunikation og medier i bred forstand.

Vi modtager gerne uopfordrede manuskripter om alle emner indenfor felterne, ligesom man er velkommen til at kontakte forlagsredaktør Henrik Schjerning for nærmere information om krav til serien.

Serien er med på den bibliometriske forskningsindikators autoritetsliste, og alle bøger i serien gennemgår en grundig reviewproces. Serieredaktører er Stig Hjarvard (KU), Lisbeth Klastrup (ITU) og Henrik Schjerning (Samfundslitteratur).

search Kig i bogen
14/11 2016 | Samfundslitteratur
Nyhedsmediernes dagsorden er et vigtigt udgangspunkt for den demokratiske samtale i Danmark. Samtalernes kerne består af en begrænset mængde af fælleshistorier, som går igen på tværs af...
search Kig i bogen
29/1 2016 | Samfundslitteratur
Bogen handler om digitalt didaktisk design med brug af web- og mobilteknologi. Den sætter fokus på de muligheder og problemstillinger, som digitaliseringen bringer med sig i forhold til læring og...
search Kig i bogen
Et spørgsmål om etik og nøjagtighed
1/12 2015 | Samfundslitteratur
Nyhedsmedierne fungerer i dag som en selvstændig samfundsinstitution med stor indflydelse på samfundets dagsorden. Med denne stigende indflydelse og efter skandalesager som Se...
search Kig i bogen
- forskningsbibliotekers funktioner i forandring
Birger Hjørland, Helene Høyrup og Hans Jørn Nielsen (red.)
15/11 2013 | Samfundslitteratur
Det er et almindeligt synspunkt i dag, at forskningsbiblioteker er stærkt udfordret af det digitale paradigme. Bibliotekerne har dog stadig handlemuligheder i relation til at bevare en række...
search Kig i bogen
- fra socialt netværk til metamedie
23/9 2013 | Samfundslitteratur
Sociale medier, ikke mindst Facebook, spiller en stigende rolle i hverdagslivet, på den politiske dagsorden og i virksomheder og organisationer. Fra at være et amerikansk netværk for college...
search Kig i bogen
Kirsten Drotner, Christina Weber, Berit Anne Larsen og Anne Sophie Warberg Løssing
12/10 2011 | Samfundslitteratur
Interaktion med publikum er en kerneopgave for museerne, som i disse år lægger vægt på at udvide og forandre denne interaktion. Det interaktive museum dokumenterer, diskuterer og perspektiverer,...
search Kig i bogen
- teori og analyse
4/8 2011 | Samfundslitteratur
Musik i tv-reklamer er et stærkt kommunikativt fænomen. De fleste af os udsættes dagligt for denne musik, og det kan være svært at lukke ørerne for den. Således kan musik i tv-reklamer bl.a. fange...
search Kig i bogen
- kultur, læring, kommunikation
Hans Dam Christensen, Helene Høyrup og Hans Jørn Nielsen (red.)
15/6 2011 | Samfundslitteratur
Mediers anvendelse i tilegnelse af viden er i stigende grad genstand for interesse. Således skaber digitale og sociale medier nye muligheder for læring og formidling, men signalerer også, at selve...
- journalistik om kultur
11/2 2011 | Samfundslitteratur
Kulturjournalistik - journalistik om kultur behandler og analyserer kulturjournalistik som en specifik og ligeværdig del af det journalistiske arbejdsområde. Forfatterne tager udgangspunkt i et...
search Kig i bogen
- valg og fravalg af nyhedsideer
20/8 2010 | Samfundslitteratur
Denne bog handler om journalisters faktiske skabelse og udvælgelse af nyhedsideer. Gitte Gravengaard beskriver, hvordan de traditionelle nyhedskriterier er utilstrækkelige til at beskrive og forklare...

Sidebar section

Er du underviser ?

Læs mere om hvordan du kan få et pensumeksemplar her
Læs om pensumeksemplarer

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.