Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Facebook

- fra socialt netværk til metamedie

Sociale medier, ikke mindst Facebook, spiller en stigende rolle i hverdagslivet, på den politiske dagsorden og i virksomheder og organisationer. Fra at være et amerikansk netværk for college studerende er Facebook blevet et globalt socialt og kulturelt fænomen.

Danmark er et af de lande, hvor Facebook har den største udbredelse og brug; således...

Læs mere

Sociale medier, ikke mindst Facebook, spiller en stigende rolle i hverdagslivet, på den politiske dagsorden og i virksomheder og organisationer. Fra at være et amerikansk netværk for college studerende er Facebook blevet et globalt socialt og kulturelt fænomen.

Danmark er et af de lande, hvor Facebook har den største udbredelse og brug; således har mere end halvdelen af den danske befolkning en profil på Facebook.

Denne antologi, den første dansksprogede specifikt om Facebook, samler en række danske forskere og andre med indsigt i sociale medier, som hver især har ydet væsentlige bidrag til den videnskabelige forståelse af sociale medier generelt og Facebook specifikt.

Bogen omhandler blandt andet Facebooks historie og aktuelle anvendelse i Danmark, Facebooks sociale konsekvenser samt dets rolle i den politiske offentlighed, i journalistikken og for virksomheder.

Bogen henvender sig til studerende og undervisere ved videregående uddannelser. Dele af bogen vil også med fordel kunne anvendes i f.eks. samfundsfag på gymnasiet og handelsskolen, samt på andre ungdomsuddannelser. Bogen vil desuden være interessant læsning for alle, der interesserer sig for den rivende udvikling inden for sociale medier.

Bidragsydere: Niels Brügger, Henrik Bødker, Lars Holmgaard Christensen, Søren Dahm, Lisbeth Klastrup, Malene Charlotte Larsen, Stine Lomborg, Anna Katrine Skall Sørensen og Anne Scott Sørensen
Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2013), 
272 sider
Vejl. Pris
298,-
ISBN 9788759317679
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2013), 
272 sider
Vejl. Pris
238,-
ISBN 9788759323502
Kapitel E-bog (E-pdf)
1
(2013)
25
ISBN 9788759323670
Vejl. Pris
22,-

Anmeldelser

Medier

"Bogen vil være en stor hjælp for studerende, som kaster sig over Facebook, og for andre med interesse i, hvordan vi skal forstå Facebook og sociale netværk i teoretisk perspektiv."

... Læs mere
Medier

"Bogen vil være en stor hjælp for studerende, som kaster sig over Facebook, og for andre med interesse i, hvordan vi skal forstå Facebook og sociale netværk i teoretisk perspektiv."

Astrid Haug i Kommunikatøren 19.2.2014

Antologien byder på spændende læsning og er et must-read for alle social media nerds , og den udfylder uden tvivl en rungende tom plads i den danske litteratur om såkaldte sociale medier

Trine Bartholomæussen Stevn i SAMSON 22. årgang november 2013

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indhold

Indledning: Facebook i den danske hverdag fra socialt netværk til metamedie · 9
   - Jakob Linaa Jensen og Jesper Tække

Sociale medier og sociale netværkssider · 9

Facebook i fokus · 10

Litteratur · 14

DEL 1. Facebook som mediefænomen · 15

1. Facebooks historie. Udviklingen af en tom struktur · 17
   - Niels Brügger

2. Danskerne på Facebook: et globalt eller nationalt kulturfællesskab? · 45
   - Lisbeth Klastrup

3. Facebook og social ambivalens · 71
   - Jesper Tække

DEL 2. Facebook og sociale relationer · 93

4. Genreforhandling som kommunikativ praksis på Facebook · 95
   - Stine Lomborg

5. Facebook kommunikation for kommunikationens skyld? · 117
   - Anne Scott Sørensen

6. Venskab i krise? Venner og venskab i de sociale mediers tidsalder · 137
   - Anna Katrine Skall Sørensen

7. Unges identitetsdannelse på Facebook · 157
   - Malene Charlotte Larsen

Del 3. Facebook og samfundet · 187

8. Facebook som politisk offentlighed · 189
   - Jakob Linaa Jensen

10. Facebook som nyhedskanal: Det sociales nyhedsværdi · 229
   - Lars Holmgaard Ch ristensen

11. Krisekommunikation på Facebook · 245
   - Jens Nielsen og Søren Dahm

Indeks · 267

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.