Medieteori | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Medieteori

Medieteori kortlægger de dominerende teorier, der sætter vores brogede mediekultur på begreb. Den gør det ved at præsentere et bredt udvalg af medieteorier i et aktuelt perspektiv.

Bogen rækker fra kapitler om kommunikationsteorier, Medium Theory, kognitionsteori, mediehistorie, offentlighedsteorier, det danske medielandskab, de sociale...

Læs mere

Medieteori kortlægger de dominerende teorier, der sætter vores brogede mediekultur på begreb. Den gør det ved at præsentere et bredt udvalg af medieteorier i et aktuelt perspektiv.

Bogen rækker fra kapitler om kommunikationsteorier, Medium Theory, kognitionsteori, mediehistorie, offentlighedsteorier, det danske medielandskab, de sociale netværksmediers sociologi, mediesystemer, produktions- og policyanalyse over reception, participation, kvantitative og kvalitative metoder til intertekstualitet, celebrity, affektteori, steder som medieattraktion og mediedidaktik. Bogen rummer mange eksempler på, hvordan man konkret kan arbejde med de teoretiske problemstillinger.

Medieteori viser, hvordan vi kan forstå mediernes funktion og deres samspil med de mennesker, de involverer, og det samfund, de indgår i. Bogen er en opfølgning til Medieanalyse.

Medieteori er redigeret af lektor Palle Schantz Lauridsen (Dansk, Københavns Universitet) og lektor Erik Svendsen (Dansk, RUC). Den er skrevet af medieforskere, der alle har stor erfaring i at undervise i medieemner på de danske universiteter.

Bogen er fagfællebedømt.

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
395 sider
Vejl. Pris
398,-
ISBN 9788759326282

Yderligere information

Forord 7

DEL 1

1 Medieteori. Fra fortolkningens homeriske slagmark til borgfred 10
2 Medier og kommunikationsteori 32
3 Kognitiv film- og medieteori 50
4 Medier som miljø. Medium theory og medieøkologi 66
5 Mediehistorie 88

DEL 2

6 Medieskred. Medielandskabelige forvandlingsbilleder 113
7 Offentligheder 130
8 Netværksmediernes sociologi 153
9 Mediesystemer 176
10 Produktions- og policy-studier 191
11 Medier, steder og turisme 212

DEL 3

12 Receptionsanalyse 233
13 Kvalitative og kvantitative metoder 245

DEL 4

14 Participation. Wikier som digitale tekstuelle praksisser 263
15 Intertekstualitet 279
16 Celebrityteorier 298
17 Medier og affektteori 314
18 Mediedidaktik 332

Litteratur 357

Webkilder 389

Bidragydere 393

Indeks 395

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.