Content section
Samarbejdet om den åbne skole
Veje til fornyelse af undervisning i naturfag, teknologi og engineering
Buy the book
Aditional information
Forord 7
1. Indledning 9
2. En fortælling om problemfelter i samarbejdet 15
3. Samarbejde i den åbne skole inden for STEM 19
Politisk begrundelse for åben skole og aktuelle tendenser inden for STEM 21
Pædagogisk begrundelse for åben skole inden for STEM 27
Manglende viden om, hvordan man organiserer samarbejdet om åben STEM-skole 34
Der er brug for en ny og speciel type organisation 37
Forskellige modeller for samarbejde har forskellige pædagogiske formål 40
4. Projektfinansieret samarbejde - to praksiseksempler og to arrangerende netværk 49
Aalborg-casen: Energi og klima - Elevuniversitet SKUB 49
Horsens-casen: Samspil mellem uddannelse og erhverv 54
5. Forskellige verdener mødes i de arrangerende netværk 59
Aalborg-casen: Energi og klima - Elevuniversitet SKUB 59
Horsens casen: Samspil mellem uddannelse og erhverv 64
Forskellige verdener mødes 71
6. Fra "arrangerende netværk" til partielt praksisfællesskab 75
7. Bildungslandschaft - åben skole i teori og praksis 81
Konceptet Bildungslandschaft - og begrundelse for samarbejde 82
Bildungslandschaft og dets praktiske anvendelighed 89
8. En teoretisk model til organisering af samarbejde 99
Ny model som design- og analyseværktøj 99
Hvilke typer af læreprocesser er der brug for? 105
9. Udfordringer og vigtige pointer fra henholdsvis Aalborg- og Horsens-casen 109
Hvad er det arrangerende netværk for en type organisation? 109
Horsens-casen: Opgaver og ansvarsfordeling mellem projektgruppe og følgegruppe 114
Den ydre læringsstruktur - rammesætning 119
Praktiske emner fylder rigtig meget - men hvad med pædagogikken? 120
At "sælge" projektet - hvem har incitament til at deltage? 122
I bagklogskabens lys - når pædagogisk vigtige ting ikke var tænkt ind i projektansøgningen 124
Økonomi og tidsbegrænsede projekter 126
Hvornår bliver et projekt selvkørende? 128
10. Anbefalinger til organisering af samarbejde om den åbne skole i et arrangerende netværk 131
Den indre læringsstruktur 132
Den ydre læringsstruktur 136
Litteraturliste 139
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.