Negativ pædagogik | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Negativ pædagogik

Den pædagogisk-filosofiske litteratur er præget af gode ord og intentioner, af positive værdier. Men trods hensigter om at fremme og tilskynde, udskammes der også i pædagogiske sammenhænge, og børn, elever og studerende keder sig undertiden – som de altid har gjort.

Godt og ondt skal her omvendes, for måske kan onder som kedsomhed og skam i...

Read more

Den pædagogisk-filosofiske litteratur er præget af gode ord og intentioner, af positive værdier. Men trods hensigter om at fremme og tilskynde, udskammes der også i pædagogiske sammenhænge, og børn, elever og studerende keder sig undertiden – som de altid har gjort.

Godt og ondt skal her omvendes, for måske kan onder som kedsomhed og skam i nogle tilfælde være en betingelse for at blive bragt til at tænke og være befordrende for tilegnelse af færdigheder, så de ikke kræver pædagogiske tiltag. Måske kan goder som kærlighed og fantasi være en hindring for tænkning. Måske kan idealet om lykke også være et reaktionært ideal?

Negativ pædagogik er med sit negative og nihilistiske perspektiv ganske vist kritisk, men ikke konstruktiv; bogen når ikke frem til en opbyggelig konklusion, og den er på ingen måde løsningsorienteret.

Med inspiration fra Sigmund Freud, Jacques Lacan og Martin Heidegger gør bogens fem første kapitler op med nutidens krav til den pædagogiske videnskab om at “have effekt for praksis” og med den allestedsnærværende normativitet i den pædagogiske tænkning.

Bogens sidste fire kapitler anskueliggør det negative, “det reelle”, dvs. det, der unddrager sig begrebsliggørelse og videnskabelig generalisering. Dette sker med afsæt i dokumentaren The Act of Killing, spillefilmen Nymphomaniac, Heideggers fænomenologiske beskrivelser af kedsomhed og den transkønnede Caitlyn Jenners selvbiografi.

Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Read less

Buy the book

Bog (Softcover m. flapper)
1. Edition (2022), 
214 pages
Price
75,-
ISBN 9788759335963
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2022), 
214 pages
Price
223,-
ISBN 9788759340639

Reviews

Press

"Kirsten Hyldgaard har skrevet en virkelig interessant bog, der ikke alene spørger til pædagogikkens grundlag, men videnskabers grundlag i det hele taget. Det er en bog, der sætter eksistensen i fokus og viser, hvordan selvsamme eksistens forsvinder i vor jagt på viden og beherskelse af vores verden. […] Bogen henvender sig primært til dem, der er... Read more

Press

"Kirsten Hyldgaard har skrevet en virkelig interessant bog, der ikke alene spørger til pædagogikkens grundlag, men videnskabers grundlag i det hele taget. Det er en bog, der sætter eksistensen i fokus og viser, hvordan selvsamme eksistens forsvinder i vor jagt på viden og beherskelse af vores verden. […] Bogen henvender sig primært til dem, der er interesserede i pædagogisk filosofi og i at betænke selve grundlaget for tænkning og videnskab. […] Hyldgaard skriver godt, og hendes analyser af de inddragne film og bøger er øjenåbnende." - Folkeskolen.dk https://www.folkeskolen.dk/1887543/paedagogiske-fortraengninger

"Hyldgaard er mesterlig, når hun demaskerer samtidens evidenshungrende uddannelsesvidenskab […]." - Information

Read less

Aditional information

Negativ pædagogik. En indledning 9
Godt og ondt i pædagogiske sammenhænge 10
Singulære subjekter 10
Hvorfor så negativ? 12
Pædagogiske umuligheder og singulære overraskelser 13
Grænser for videnskabelighed 14
En nihilistisk pædagogik? Psykoanalysen som en nihilistisk praksis 15
Det reelle 19
Mestersignifianten 21

1. Pædagogikkens placebo. Hvordan får man gardinet trukket for i uddannelsesvidenskaben? 27
Dobbeltblindtesten 28
Uddannelsens formål 30
Forventninger 31
Kontrol 32
Teoriers nytte 33
Frihed og determinisme 34
Alt virker 37
At trække gardinet for 39

2. Forskningsbaseret undervisning. Hvorfor er kvalitet i undervisning ikke meriterende? 41
Forholdet mellem forskning og undervisning 43
Hvad er "forskningsbaseret" undervisning? 44
Undervisningens sag 45
Hvem ved hvad? Og hvad er autoritet? 46
Undervisningens nødvendige konformitet 47
Hvorfor læse klassikere? En ekskurs 48
Forskning og videnskab 52
Kvalitetssikring 54

3. Ansvar for egen undervisning. Kan kærlighed blive for meget af det gode? 55
Formodningen om viden 56
Narcissisme 58
Til sagen 59
Professionalisme 60
Kærlighed som modstand 61
Den symbolske kærlighed 63
Ansvar 64
Identifikation 65
Massepsykologi 67
Trækket, ikke personen 68
Analogiens grænse 70

4. For en fantasiløs tænkning og en mulig nihilistisk pædagogik. Hvad vil det sige at lære at tænke ifølge Heidegger? 73
Hvem kan skelne? 76
Psykoanalyse er nihilistisk 76
De tre ordner 78
Det reaktionære fantasme 79
Drømme og dagdrømme 80
Hvad vil tænkning sige ifølge Heidegger? 81
Hvad tænkning ikke er. Værensglemsel 82
Tab og unddragelse 85
Incestforbuddet, det meningsløse første "Nej" 88
Heideggers "tvangstanker" 92
Heidegger som underviser 94
Hvad vil det sige at lære at tænke? 95
En nihilistisk pædagogik? 96

5. Lykkens umulighed. Fra neurotisk elendighed til almindelig ulykke 99
De bedrevidende og tvivlerne 100
Hvor svært kan det være? 100
Den Andens "Nej! " 101
Jegidealet 102
Det melankolske jeg 103
Sublimeringens narcissisme 106
Det elskede jegideal og det frygtede overjeg 107
Vi er alle hyklere for den Anden 108
Pegefingerens retning 110
Identitetens umulighed 111
Hvalen og isbjørnen 112
At forstå og at vide som hindring for at tænke 112
Menneskelig exces og dyrisk tilfredshed 114
Dødsdriften 115
Reguleret exces som den antropologiske konstant 116
Subjektets "Nej". Den feministiske "killjoy" 117
Moderskabet 118

6. Pral og tavshed. At tage ved lære af det reelle. Med anledning i Joshua Oppenheimers The Act of Killing og The Look of Silence 121
The Act of Killing 122
Du må ikke slå ihjel 123
Pral 125
Anwar Congo 125
Fiktion og virkelighed 127
Det reelle – igen 129
Afhøringen 129
Reelisme – ikke realisme 132
Teori som forsvarsmekanisme 133
Hermeneutikkens grænse 133
Handlingen 135
Psykoanalysen, en gudløs rationalisme 137

7. Skolemesteren Lars von Trier. Angst og kedsomhed som betingelse for at forske og for at lære 141
Et kort handlingsreferat 143
Kunsten, videnskaben og den Anden 144
Viden som forsvar 147
At forstå for hurtigt 149
Kunst og didaktik 151
Filmens afslutning 151
Kedsomhed 155
Filmen som analytiker 156

8. Den utidige kedsomhed. Heidegger om filosofiens grundstemning 159
Kedsomhed som stemning 160
Første form for kedsomhed 161
Tidsfordriv. Anden form for kedsomhed 162
Hyggelig kedsomhed 164
Den egentlige kedsomhed 165
Utidigheden 166
Flugten 167
Pædagogik som tidsfordriv 171

9. Skam og sublimering. Med anledning i Caitlyn Jenners selvbiografi 173
Sublimering 175
Opdragelsens udskamning 177
Sublimering og fortrængning 179
Skabelsesberetningens skam 180
Fremmedgjort identitet 182
Jenners skam 183
Det overfladiske kropsjeg 184
At ville have eller at ville være, dét er spørgsmålet 187
Fra supermand til supermodel 189
At ville vide eller ikke at ville vide af kønsforskellen 190
The Final Surgery. Penis som fallos? 192
Kønsforskellen som reel forskel. Sexuationskemaet 194
Sexuationsskemaets venstre side. Mandssiden 196
Sexuationsskemaets højreside. Kvindesiden 198
Transsexuering 200
Bidronninger 202
Kvindeligheden som "kulturens ubehag" 204
Og hvad kan vi så lære af alt dette? 206
I stedet for en konklusion 209

Litteratur 211

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.