Fagdidaktik og demokrati | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Fagdidaktik og demokrati

Uddannelsespolitikere, lærere og samfundsforskere er enige: Især skolen er stedet, hvor vi forberedes til at leve og virke i et demokrati. Men i Danmark er der stort set ingen forskningsbaserede bud på, hvordan dette er forbundet med skolens fag. Derfor er der god grund til at undersøge og diskutere, hvordan fagdidaktik og demokrati hænger sammen...

Read more

Uddannelsespolitikere, lærere og samfundsforskere er enige: Især skolen er stedet, hvor vi forberedes til at leve og virke i et demokrati. Men i Danmark er der stort set ingen forskningsbaserede bud på, hvordan dette er forbundet med skolens fag. Derfor er der god grund til at undersøge og diskutere, hvordan fagdidaktik og demokrati hænger sammen i teori og praksis, og netop det er formålet med denne bog. I bogen belyser forfatterne dominerende fag i grundskolen - fra matematik til håndværk og design - og deres relation til demokrati med afsæt i ny forskning, analyser og praksisorienterede cases.  De tager livtag med spørgsmål som:

• Hvordan er hvert enkelt fag i grundskolen i Danmark relateret til demokrati?
• Hvilke udfordringer står vi i og overfor - både i og uden for skolen?
• Hvilke spørgsmål i teori og praksis bør vi orientere os efter?

Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionshøjskoler og andre med interesse for demokrati og fagdidaktik.

 

 


Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Read less

Buy the book

Bog (Softcover m. flapper)
1. Edition (2020), 
355 pages
Price
75,-
ISBN 9788759335888
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2020), 
362 pages
Price
287,-
ISBN 9788759337325

Reviews

Press

"Kapitlerne,... Read more

Press

"Kapitlerne, jeg har læst, er godt forankret i forskning, teori og analyserede cases, hvilket er godt, hvis man vil gå i dybden, men kan være tungt at læse. Da der tit er praktiske eksempler, kan man også vælge at koncentrere sig om dem, og overlade det til de enkelte lærere der kan vælge, hvor dybt de vil gå ind i teorien. I alt synes jeg, at det er en vigtig bog i forhold til at sætte fokus på demokrati i skolen." - LæringsCentret

Read less

Aditional information

INDLEDNING
Fagdidaktik og demokrati - forbindelser og muligheder 9
Claus Haas og Christina Matthiesen

Del 1. De enkelte fags afsæt og muligheder

KAPITEL 1
Didaktisk model for matematikundervisning og demokrati 29
Lena Lindenskov

KAPITEL 2
Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger 51
Jan Alexis Nielsen

KAPITEL 3
Argumentationsundervisning i danskfaget og det stærke kairos-begreb 69
Christina Matthiesen

KAPITEL 4
Litteraturlæsning i et demokratisk perspektiv - med teoretiske argumenter og nedslag i læremidler 91
Anna Karlskov Skyggebjerg og Marianne Oksbjerg

KAPITEL 5
Historiebrug som identitetspolitisk dannelse - i og uden for skolen 111
Claus Haas

KAPITEL 6
Sprogfag som demokratisk konfliktfelt 135
Bergþóra Kristjánsdóttir

KAPITEL 7
Fremstil en stol - og find en plads i demokratiet 161
Lisbeth Haastrup og Lisa Fälling Andersen

KAPITEL 8
Forestillinger om grundloven i læremidler for samfundsfag og historie - mellem systembevarende myte og ideologikritik 185
Claus Haas

Del 2. Eksperimenter og perspektiver

KAPITEL 9
Situationsbaseret skrivning og demokratisk dialog 213
Louise Molbæk

KAPITEL 10
Deltagelsesmuligheder i den litterære klassesamtale - hvad kan vi lære af Forfatterskolens kollektive læsninger? 233
Louise Rosendal Bang

KAPITEL 11
Demokratisk dannelse i den åbne skoles mundane rum - erfaringer fra Næstved Kommune 257
Lars Emmerik Damgaard Knudsen

KAPITEL 12
Didaktiske scenarier og andre rum - om demokratiske dannelsespotentialer i efterskoleelevers filmproduktion 285
Helle Rørbech

KAPITEL 13
Teknologikritik i skolen - et demokratisk perspektiv på teknologiforståelse 307
Elisa Nadire Caeli og Jeppe Bundsgaard

KAPITEL 14
Teknokritisk matematikundervisning - at åbne den skjulte matematik i demokratiets tjeneste 331
Morten Misfeldt og Uffe Thomas Jankvist

Bogens forfattere 349

Indeks 353

 

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.