Ledelseskommunikation | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Ledelseskommunikation

Ledelseskommunikation er en afgørende kompetence i forhold til at opnå motiverede medarbejdere og drive en succesfuld organisation.

Denne bog handler om, hvad ledelseskommunikation er, hvad den seneste forskning viser, og hvordan man som leder kan omsætte denne viden til effektiv brug af de ressourcer, man bruger på kommunikation.

Bogens tre dele...

Læs mere

Ledelseskommunikation er en afgørende kompetence i forhold til at opnå motiverede medarbejdere og drive en succesfuld organisation.

Denne bog handler om, hvad ledelseskommunikation er, hvad den seneste forskning viser, og hvordan man som leder kan omsætte denne viden til effektiv brug af de ressourcer, man bruger på kommunikation.

Bogens tre dele består af teoretisk introduktion, en række konkrete værktøjer samt eksempler på ledelseskommunikation i private og offentlige organisationer.

"Bogen præsenterer en nuanceret kommunikationsforståelse og en række praktiske værktøjer, som giver et godt fundament for at navigere i kompleksiteten." - Inger Bøgh, ejer og partner, Human Business

"Marianne og Anettes bog giver en utrolig god hjælp til at vælge de kommunikationsformer, der understøtter dine kommunikationsmål så du får kommunikeret rigtigt hver gang!" - Ole Møller-Jensen, Regionsdirektør, Danfoss

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
167 sider
Vejl. Pris
75,-
ISBN 9788759327500
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2018), 
167 sider
Vejl. Pris
159,-
ISBN 9788759332566

Anmeldelser

Medier

"Der er skrevet en del gode bøger om ledelseskommunikation, men Lundholt og Uldall bidrager med ny viden, en god værktøjskasse samt en bog til en sjældent overkommelig pris, som såvel ledere, potentielle ledere og studerende kan have glæde af." - Jyllands-Posten, august 2018

... Læs mere
Medier

"Der er skrevet en del gode bøger om ledelseskommunikation, men Lundholt og Uldall bidrager med ny viden, en god værktøjskasse samt en bog til en sjældent overkommelig pris, som såvel ledere, potentielle ledere og studerende kan have glæde af." - Jyllands-Posten, august 2018

"Bogen præsenterer en række klassiske og nyere kommunikationsteorier krydret med modeller. Særligt Ledelseskommunikatio-nens værktøjskasse, som også kan hentes online via en QR-kode, er et nyttigt redskab, som kan hjælpe læseren/lederen til at afdække sin kommunikative strategi, herunder at tilpasse kommunikationen til mål-gruppen." - Marianne Eilsø Munksgaard, Uddannelsesnyt

Skjul beskrivelse

Yderligere information

FORORD 9
Bogens formål 11
Lidt om bogens struktur 12
Hvem er bogen skrevet til? 14
Tak 15

DEL I: TEORI 17
Af Marianne Wolff Lundholt

Kapitel 1
EN INTRODUKTION TIL LEDELSESKOMMUNIKATION 19
Bogens fundament 21
De tre appelformer 21
Kommunikationsparadigmerne 26
Ledelseskommunikationens 10 paradokser 29

Kapitel 2
HVAD ER LEDELSESKOMMUNIKATION? 31
Management versus leadership communication 31
En definition af ledelseskommunikation: mere end kommunikation fra chefen 35

Kapitel 3
LEDELSESKOMMUNIKATION - EN KOMPLEKS OPGAVE 39
Hvorfor er det så svært? 39
Al forståelse bygger på en forforståelse 40
Kaskadekommunikation 45
Mellemlederens kommunikationsopgave er kompliceret 51

Kapitel 4
LEDELSESKOMMUNIKATIONENS TRE KOMMUNIKATIONSFORMER 55

Kapitel 5
LEDELSESKOMMUNIKATION SOM INFORMATION 61
Har du modtaget mit budskab? 62
Informationsparadigmets kommunikationsforståelse 63
Når budskabet er formuleret forud for kommunikationen 64
Medarbejdertilfredshedsundersøgelser: Er du informeret? 64
Informationsparadigmets berettigelse 65
Informationsparadigmets begrænsninger 68

Kapitel 6
LEDELSESKOMMUNIKATION SOM KOMMUNIKATION 69
Har du forstået mit budskab? 69
Kommuniktionsparadigmets kommunikationsforståelse 70
Medarbejdertilfredshedsundersøgelser: Kun et fingerpeg? 71
Kommunikationsparadigmets berettigelse 71
Kommunikationsparadigmets begrænsninger 72

Kapitel 7
LEDELSESKOMMUNIKATION SOM INVOLVERING 77
Hvordan forstår du budskabet? 78
Involveringsparadigmets kommunikationsforståelse 78
Når budskabet formuleres i kommunikationssituationen 80
Medarbejdertilfredshedsundersøgelser: Giver det mening? 82
Involveringsparadigmets berettigelse 83
Involveringsparadigmets begrænsninger 84

Kapitel 8
LEDELSESKOMMUNIKATION OG KOMMUNIKATIONSMILJØ 87
Organisationens kommunikationsmiljø 87
Måling af kommunikationsmiljøet 98
Vejen til et åbent kommunikationsmiljø 100

DEL II: FRA TEORI TIL PRAKSIS 105
Af Anette Uldall

Kapitel 9
LEDELSESKOMMUNIKATIONENS VÆRKTØJSKASSE 107
Kommunikationens syv elementer 107
En værktøjskasse til den interne kommunikationsstrategi 126

Kapitel 10
TRÆNING GIVER LEDELSESKOMMUNIKATIONEN ET LØFT 131
Kommunikationstræning trin for trin 132
Planlægning og gennemførelse af kommunikationstræning 137

Kapitel 11
CASE: NÅR NY STRATEGI KRÆVER NYE KOMMUNIKATIONSKOMPETENCER 139
Trin 1: Strategien lanceres 140
Trin 2: Kaskadekommunikation 143
Trin 3: Eksempel på ledelseskommunikation i et forretningsområde 146

DEL III: AFSLUTNING 153
Af Marianne Wolff Lundholt og Anette Uldall

AFSLUTNING 155

LITTERATUR 161

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.