Den digitale virksomhed i praksis | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Den digitale virksomhed i praksis

Muligheder i teknologi og platforme

Den digitale virksomhed i praksis giver en indføring i, hvad det vil sige at være en digital virksomhed, hvilke tiltag man kan tage, og hvilke tendenser der tegner sig for den digitale fremtid.

Digital teknologi og internettets platforme ændrer radikalt på virksomheders forhold på markedet. Virksomheder skal derfor ledes og organiseres...

Læs mere

Den digitale virksomhed i praksis giver en indføring i, hvad det vil sige at være en digital virksomhed, hvilke tiltag man kan tage, og hvilke tendenser der tegner sig for den digitale fremtid.

Digital teknologi og internettets platforme ændrer radikalt på virksomheders forhold på markedet. Virksomheder skal derfor ledes og organiseres med strategier og forretningsmodeller, der passer til den digitale virkelighed ved at:

  • indrette sig på de digitale vilkår, så de opnår de fordele i økonomi og konkurrence, der følger med.
  • gøre deres produkter, processer og platforme digitale og omsætte dem til vækst og indtjening.

For de fleste er det store ændringer, som kræver, man danner sig et klart billede af, hvad virksomheden skal udvikle sig til.

Den digitale virksomhed i praksis er skrevet til ledere, specialister, rådgivere og studerende, som ønsker viden om, hvad de centrale forhold ved en digital virksomhed er, og at bruge de muligheder, som teknologien giver. Bogen har en række cases fra danske virksomheder samt værktøjer, der omsætter bogens indhold til handling.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2020), 
160 sider
Vejl. Pris
299,-
ISBN 9788759336861
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2020), 
160 sider
Vejl. Pris
239,-
ISBN 9788759337356

Yderligere information

Forord 11

DEL I · Introduktion

1. Virksomheden i den digitale realitet 15
1.1 Barrierer og manglende businesscase 16
1.2 Ny forståelseshorisont 17
1.3 Den digitale logik 19
1.4 Digitale virksomheder 19
1.5 Bogens opbygning 22

2. Forskellige typer digitalisering 25
2.1 Forretningsmæssig anvendelse af digital teknologi 25
2.2 Digital teknologis formål og egenskaber 28

DEL II · Den digitale virksomheds fortrin

3. Digital teknologis fortrin i økonomi og konkurrence 35
3.1 Processen skaber værdien 35
3.2 Værdien af data 38
3.3 Digitale produkter og ydelsers attraktion 39
3.4 Digital konkurrencedygtighed 40
3.5 Digital driftsøkonomi 43
3.6 Opsamling 47

4. Digitalisering er innovation 49
4.1 Digitalisering leder til nye innovationer 49
4.2 Innovation, når forskellig viden mødes 50
4.3 Digital innovation i produkter, processer og platforme 53

5. Digitale vækstkræfter 59
5.1 Vækst, når den er digital 59
5.2 The winner takes it all 61
5.3 Digital teknologi kan sænke virksomhedens CO2 64

DEL III · Den digitale model

6. Den nye teknologiske orden kræver en ny governance 69
6.1 Ledelse og governance 70
6.2 Ingen kontrol over internettet 71
6.3 Netværk som ny model for governance 74
6.4 På ryggen af en tiger 76
6.5 Netværk fremmer overførsel af viden og innovation 77
6.6 Digitale produkter kræver digitalt samarbejde 81

7. Forretningsmodellen og businesscasens indhold 85
7.1 Det digitale i forretningsmodellen 85
7.2 Eksempler på digitale forretningsmodeller 87
7.3 Digitale gevinster i businesscasen 89
7.4 Priserne bliver lavere 95

8. Digitale platformtyper 99
8.1 Generelt om platforme 99
8.2 Empiri om platforme 101
8.3 Design af platforme efter konnektivitet 103
8.4 Digitale platformtyper 104
8.5 Platformoversigt 112

9. Ledelsesværktøj til at komme godt igennem digitalisering 115
9.1 Ledelsesredskab til digitalisering 115
9.2 Ledelsesafklaring - definér, hvad virksomheden skal 116
9.3 Teknologiafklaring - vurdér de muligheder, virksomheden har 119
9.4 Ændringsmetoden - gå frem i små hurtige ryk 121
9.5 Afdæk indsatsbehovet - og skab hurtig læring 122
9.6 Gennemfør planen 125

10. Hvis du vil i gang nu 129
10.1 Betragt virksomheden som digital 129
10.2 Gør en forretning ud af jeres data 130
10.3 Fastlæg jeres digitale ydelse og platform 130
10.4 Dan netværk med dem, I vil innovere med 131
10.5 Bestem virksomhedens "profitformula" 131
10.6 Bliv en intelligent organisation 131
10.7 Tag ledelsen af netværk og teknologi 132
10.8 Oversigt over de syv tiltag til at blive en digital virksomhed 133

DEL IV· Nye digitale spor

11. Tre mulige udfald for teknologi, data og markeder 137
11.1 Jagten på teknologisk kontrol fortsætter 137
11.2 Data er den ny tids uran 139
11.3 Internetgiganterne skaber opbrud på markeder og i samfundet 141
11.4 Et nyt spor skal markeres 149

Kilder og litteratur 153

Indeks 159

 

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Lone Fredensborg på lfr@samfundslitteratur.dk.