Forord 11
Kapitel 1. En introduktion til Situationel Dialektisk Ledelse 13
Anne-Christine Rosfeldt Lorentzen og Flemming Smedegaard
Hvorfor er der brug for SDL? 15
Første trin i SDL: Forstå situationen 17
Andet trin i SDL: Forstå modsætningsforholdene 20
Kapitler i antologien 27
Bibliografi 33
Kapitel 2. Forandrings- og stabilitetsledelse på et situationelt dialektisk grundlag 35
Mia Lyhne Nielsen
Hvorfor både forandring og stabilitet? 37
Udformning af Forandringsdiamanten og Stabilitetsdiamanten 38
Forandringsdiamanten 39
Stabilitetsdiamanten 47
Brugen af de to diamanter 51
Bibliografi 52
Kapitel 3. Situationel Dialektisk Ledelse i projekter 53
Maria Mejnborg Lidsmoes
Projektledelseslandskabet 55
Hvorfor er der brug for en ny tilgang til projektledelse? 58
Et nyt mindset til dig, der leder projekter 59
Projektarena 60
Case-eksempel: Projektledelse “med et drys af erfaringer fra covid-19” 69
Bibliografi 72
Kapitel 4. Det lille i og det store I i innovation 75
Nicolai Nybye
Innovation som DNA – en innovationsforståelse 76
Nyt og gammelt som værdier 78
At skabe et mulighedsrum – mellem lyse og mørke sider 79
Mening skabes i dynamikken mellem stort I og lille i (udefra og indefra) 82
Innovation som løsning og problem – plastic 85
Paradokset kultur og natur i klimainnovation 86
Innovation i fremtiden 88
Bibliografi 89
Kapitel 5. Byggeledelse i en situationel dialektisk optik 91
Stine Harboe Petersen
Byggeprojekters traditionelle form 91
Spændingsfeltet mellem mikro og makro 92
Byggepladsen som problemløsningsarena 94
Dialektiske modsætninger i problemløsningsarenaen 96
Afrunding 110
Bibliografi 111
Kapitel 6. Situationel Dialektisk Ledelse af køn 113
Emilie Svane Bruhn
Paradokserne i Situationel Dialektisk Ledelse af køn 113
Paradoks 1: Den iboende kønnede arbejdsplads, vi tror, er ukønnet versus den mindre kønnede arbejdsplads, der anerkender kønslig uligestilling 114
Paradoks 2: Samfundets kønsligestilling versus virksomhedens kønsligestilling 119
Paradoks 3: Nultolerancepolitik versus nulkonsekvensrealitet 122
Paradoks 4: Nysgerrighed versus forhør 125
Underliggende sexistiske strukturer 127
Sprog og handlinger 130
Konklusion 132
Bibliografi 133
Kapitel 7. Situationel Dialektisk Ledelse af LGBTQ+-medarbejdere 135
Katrine Slott Nielsen
LGBTQ+-ABC 137
Ordet “homofobi” underminerer alvoren i diskriminationen 138
Regnbueflaget 139
Virksomheden skal ikke blande sig i medarbejderens seksualitet … eller skal de? 141
Køn og sexisme 142
Selvforstærkende ekskluderende og inkluderende processer 146
Det begynder med lederskab 148
Sammenfatning 151
Bibliografi 152
Kapitel 8. Situationel Dialektisk Ledelse af introverte medarbejdere 153
Stina Rydell Brøgger
Introduktion 153
Hvad vil det sige at være introvert? 154
En kulturel præference for ekstroverte personlighedstræk 155
Mod en situationel dialektisk forståelse af personlighedstræk 158
Hvordan leder man personlighed? 160
Afrunding 167
Bibliografi 167
Kapitel 9. Situationel Dialektisk Ledelse af neurodivergente medarbejdere 169
Emma Mathilde Jørgensen
SDL af neurodivergente medarbejdere – hvorfor? 171
Stigmatisering 172
Caseeksempel fortalt af Lasse 172
Maskering 173
Caseeksempel fortalt af Jonas 173
Høj ledighed blandt neurodivergente 174
Caseeksempel fortalt af Susanne 175
Den ikke-inkluderende del af inklusionsbegrebet 176
Manglen på mangfoldighed i mangfoldighedsledelse 177
Situationel Dialektik Ledelse af neurodivergente medarbejdere i praksis 179
Afrunding 188
Bibliografi 188
Kapitel 10. CSR i Situationel Dialektisk Ledelse 191
Sara Skafsgaard Hansen
CSR og bæredygtighed 192
Når CSR opfattes ud fra to diskurser 193
Problematikken ved det diskursive lighedstegn mellem CSR og bæredygtighed i praksis 195
Case – en overvældende bæredygtighedsdiskurs 198
Situationel dialektisk CSR-model 200
Situationel dialektisk CSR i praksis 202
CSR og bæredygtighed befinder sig på et kontinuum 205
Bidrag til SDL 206
Bibliografi 207
Kapitel 11. Ledelse af hjemmearbejde – distancearbejde i et situationelt dialektisk perspektiv 209
Regitze Arendahl Misser Klenke
Hvad er distancearbejde? 210
Distanceglad, distancetræt og både-og 211
Tag temperaturen 213
Erfaringer under og efter covid-19-hjemsendelserne 213
Forskellige behov 214
Hjemmearbejde som en selvfølge 215
Forskelligheder, som skal samarbejde 219
Dialektiker ved Situationel Dialektisk Ledelse af hjemmearbejde og arbejdsorganisering 224
Afrunding 225
Bibliografi 225
Kapitel 12. Politisk ledelse – en svær balancekunst 227
Anne Sofie Hyldedal Folkmann
En SDL-model til planlægning af politisk massekommunikation 229
Den forudgående del 231
Den definerende del – de obligatoriske facetter 232
Den udformende del – de valgfrie facetter 236
Afrunding 245
Bibliografi 246
Kapitel 13. Situationel Dialektisk Ledelse på toplederniveau 249
Anne-Christine Rosfeldt Lorentzen
Den distribuerede dimension i Situationel Dialektisk Ledelse 250
Baggrunden for en distribueret dimension i Situationel Dialektisk Ledelse 253
Hvordan bliver (top)ledelse distribueret? En caseillustration 256
Kan man så bare gå i gang med at lede distribueret? 261
Forholdet mellem den individualiserede og distribuerede dimension i SDL 262
Faldgrube: Ansvarsforvirring og camoufleret ansvarsfralæggelse 263
Bibliografi 264
Kapitel 14. Hvordan kommer du i gang med at praktisere Situationel Dialektisk Ledelse? 267
Anne-Christine Rosfeldt Lorentzen og Flemming Smedegaard
Første træningsmetode: Casearbejde 269
Anden træningsmetode: Narrativer 281
Tredje træningsmetode: Arketyper 284
Fjerde træningsmetode: Fremtidsscenarier 286
Femte træningsmetode: Organisationsmetaforer 288
Kom i gang med SDL-træningen 292
Bibliografi 293
Forfatterpræsentationer 295