At tale med omtanke | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

At tale med omtanke

- kommunikation i det personlige lederskab

Vellykket kommunikation i organisationer forudsætter, at man lægger mærke til effekten af det, man siger og gør i de skiftende roller, man ofte har som leder, konsulent og medarbejder.

Man skal kunne arbejde med kerneopgaven trods forskellighed og uenighed. Ord, sproglige vendinger og forståelse for den kropslige kommunikation kan skabe nærhed...

Læs mere

Vellykket kommunikation i organisationer forudsætter, at man lægger mærke til effekten af det, man siger og gør i de skiftende roller, man ofte har som leder, konsulent og medarbejder.

Man skal kunne arbejde med kerneopgaven trods forskellighed og uenighed. Ord, sproglige vendinger og forståelse for den kropslige kommunikation kan skabe nærhed og åbne for nye vinkler i samarbejde, men kan også skabe afstand og misforståelser. Det er let at dømme andre og at gribe til hurtige antagelser. Åbninger i kommunikationen har de bedste betingelser, når kommunikationen sker gennem en lyttende, spørgende og koordinerende tilgang. Man kan lære at blive en god kommunikator ved at få kendskab til de mekanismer, der ligger bag brug af tale, tavshed og fysiske udtryk. At tale med omtanke betyder at tune ind på både afsender og modtager gennem brug af retorik, rammer, refleksioner og relationer.

At tale med omtanke zoomer ind på konkrete kontekster og processer, hvor ledere og konsulenter får metoder til at lære at kommunikere endnu bedre. Bogen er fyldt med relevante eksempler på situationer, hvor man har brug for at kunne trække på konkrete kommunikationsværktøjer. Det gælder, hvad enten man skal træffe beslutninger og formidle dem, sætte en ny strategisk retning, løse kriser og konflikter, forhandle effektive løsninger, udvikle organisationens kompetencer, eller man skal forbedre det daglige samarbejde og skabe nye gensidigt tilfredsstillende løsninger. Også krav til onlinekommunikation er inddraget.

Bogen er relevant for alle dem, der arbejder målrettet med deres Kommunikation i forbindelse med lederuddannelser og i det daglige arbejde i organisationen. Læseren får gennem bogen en forståelig tilgang til kommunikation både i teori og praksis og kan dermed lære at forbedre sin kommunikation.


Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
2. udgave (2021), 
236 sider
Vejl. Pris
299,-
ISBN 9788759337981
E-bog (VitalSource)
2. udgave (2021), 
260 sider
Vejl. Pris
269,-
ISBN 9788759339091

Yderligere information

Forord 7

Indledning 11

Indledende fortælling. Lederens svære tale 21

Kapitel 1. Metakommunikation 29

Kapitel 2. Refleksion som kommunikation 51

Kapitel 3. Anerkendende kommunikation 71

Kapitel 4. Rammesættende kommunikation 105

Kapitel 5. Narrativer i ledelsespraksis 125

Kapitel 6. Strategisk ledelseskommunikation 159

Kapitel 7. Kommunikation af budskaber 183

Kapitel 8. Håndtering af kriser 203

Litteratur 225

Indeks 231


Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Lone Fredensborg på lfr@samfundslitteratur.dk.