Vellykket kommunikation i organisationer forudsætter, at man lægger mærke til effekten af det, man siger og gør i de skiftende roller, man ofte har som leder, konsulent og medarbejder.
Man skal kunne arbejde med kerneopgaven trods forskellighed og uenighed. Ord, sproglige vendinger og forståelse for den kropslige kommunikation kan skabe nærhed og åbne for nye vinkler i samarbejde, men kan også skabe afstand og misforståelser. Det er let at dømme andre og at gribe til hurtige antagelser. Åbninger i kommunikationen har de bedste betingelser, når kommunikationen sker gennem en lyttende, spørgende og koordinerende tilgang. Man kan lære at blive en god kommunikator ved at få kendskab til de mekanismer, der ligger bag brug af tale, tavshed og fysiske udtryk. At tale med omtanke betyder at tune ind på både afsender og modtager gennem brug af retorik, rammer, refleksioner og relationer.
At tale med omtanke zoomer ind på konkrete kontekster og processer, hvor ledere og konsulenter får metoder til at lære at kommunikere endnu bedre. Bogen er fyldt med relevante eksempler på situationer, hvor man har brug for at kunne trække på konkrete kommunikationsværktøjer. Det gælder, hvad enten man skal træffe beslutninger og formidle dem, sætte en ny strategisk retning, løse kriser og konflikter, forhandle effektive løsninger, udvikle organisationens kompetencer, eller man skal forbedre det daglige samarbejde og skabe nye gensidigt tilfredsstillende løsninger. Også krav til onlinekommunikation er inddraget.
Bogen er relevant for alle dem, der arbejder målrettet med deres Kommunikation i forbindelse med lederuddannelser og i det daglige arbejde i organisationen. Læseren får gennem bogen en forståelig tilgang til kommunikation både i teori og praksis og kan dermed lære at forbedre sin kommunikation.