Content section
Skoleledelse med data - i praksis
Buy the book
Aditional information
Forord 9
Indledning 11
Bogens opbygning 12
1. Data i dansk skoleledelse 15
Interesse for stærkere, mere effektive skoler 16
Et kritisk blik på school effectiveness og accountability 18
Databaseret eller datainformeret ledelse? 19
Ledelse og læringsudbytte 20
Sammenfatning 25
Refleksionsspørgsmål 25
2. Hvad er data? 27
Data som en indikator 27
Validitet og reliabilitet 28
En model over datatyper 29
Pædagogiske data 30
Omverdensdata 3
Datavaliditet 40
Indikatorer i datavarehuset 42
Brugen af datavarehuset 44
Nationale test 46
Sammenfatning 48
Refleksionsspørgsmål 49
3. Forskning og viden om skoleledelse med data 51
Dataliteracy 51
Datakultur 52
Databrug skal give mening 55
Databrug i Ontario 57
Erfaringer med databrug i Danmark 61
Sammenfatning 63
Refleksionsspørgsmål 63
4. Datainformeret ledelse i praksis 65
Læringskultur og growth mindset 65
En model for dataanvendelse i praksis 66
Eksempel 1: Læringssamtaler med elevens progression i centrum 68
Eksempel 2: For lidt fokus på gode elever dansk i indskolingen 72
Eksempel 3: Kvalitetsproblemer i 8. klasse 76
Sammenfatning af ledelseserfaringer med at arbejde med data 80
Sammenfatning 83
Refleksionsspørgsmål 83
5. Data kan udvikle skolen 85
En datakultur er et tillidsfuldt læringsmiljø 85
Professionelle læringsfællesskaber 86
Ledelse af resursepersoner 93
Sammenfatning 98
Refleksionsspørgsmål 98
6. Datainformeret skoleledelse i et styringsperspektiv 99
Styring indefra eller udefra? 99
Udvikling af professionel kapital 101
Data og styring 103
Sammenhængende værdi-, lærings- og styringskæde 104
Ny styring? 108
Sammenfatning 111
Refleksionsspørgsmål 111
Litteratur 113
Udvalgt litteratur til praksisbrug 113
Litteratur 114
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.