Ledelse og læringsudbytte | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Ledelse og læringsudbytte

Tre skoleledelsesformer

I 2014 fik Danmark en ny skolereform - en reform, der på mange måder er et resultat af de strømninger, der de seneste årtier er løbet igennem den internationale forskning i skoleledelse. Denne har været optaget af at undersøge, om det er muligt at skabe større læringsudbytte for elever gennem bestemte former for ledelse.

Med...

Read more

I 2014 fik Danmark en ny skolereform - en reform, der på mange måder er et resultat af de strømninger, der de seneste årtier er løbet igennem den internationale forskning i skoleledelse. Denne har været optaget af at undersøge, om det er muligt at skabe større læringsudbytte for elever gennem bestemte former for ledelse.

Med folkeskolereformens øgede fokus på elevernes læring og læringsudbytte er det derfor oplagt at kaste et blik på de internationale erfaringer, der ligger bag.


I denne lille og lettilgængelige bog fremstiller Lonni Hall den internationale forskning i skoleledelse, og ambitionen er at klæde læserne bedre på til at kunne navigere i de vilkår, der gør sig gældende i en dansk skoleleders hverdag.

Gennem korte præsentationer af centrale pointer fra forskningen koblet med konkrete indblik i dansk skoleledelsespraksis inviteres læserne med til at reflektere over deres egen ledelsesopgave. Bogen præsenterer tre former for skoleledelse, som vil kunne genkendes mere eller mindre på en dansk skole.         


Bogen henvender sig først og fremmest til skoleledelser og ledere i skoleforvaltninger, men også lærere og pædagoger i skolen vil have gavn af at læse med.

Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Read less

Buy the book

Bog (Softcover)
1. Edition (2016), 
130 pages
Price
229,-
ISBN 9788759322215
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2016), 
130 pages
Price
183,-
ISBN 9788759326497

Reviews

Press

... Read more
Press

"(...) et mesterværk i formidling, hvor tung forskning præsenteres i et klart sprog uden lange, akademiske udredninger, inden vi når frem til pointerne.

- Plenum

"Lad det været sagt med det samme: Forfatteren Lonni Hall er en knaldhamrende god formidler, der har overblik over sit stof."

- Folkeskolen.dk

Read less

Aditional information

Indledning og læsevejledning 7

Om, hvordan bogen er blevet til 8

 

Kapitel 1 · Nye standarder for skoleledelse 11

Skolereformen 2014 12

Aftaletekst, 7. juni 2013 17

TALIS-rapporten 22

Feltet i øvrigt KL som et eksempel 24

Policy-niveauets løbende reformer et historisk rids 25

Styring på skole og skoleledelse gennem de seneste fire årtier 26

Opsamling 35

 

Kapitel 2 · Skoleledelse og forskning i effektiv skole 37

To afgørende rapporter 38

Forskning i ledelsesformer 39

Forskning i effektiv skole i dag 42

Refleksionsspørgsmål til skoleledere og ledelsesteam 47

 

Kapitel 3 · Den instruerende ledelsesform 49

Hvad siger den internationale forskning om instruerende ledelse? 49

Sådan måles den instruerende leders effekt 55

Diskursen om den instruerende ledelsesform 61

En fremtrædende forsker: Viviane Robinson 67

Perspektiv og nyere tendenser 71

Kritik og opsamling 76

Instruerende ledelse i en dansk kontekst 78

Refleksionsspørgsmål til skoleledere og ledelsesteam 80

 

Kapitel 4 · Den transformative ledelsesform 83

Hvad siger den internationale forskning om transformativ ledelse? 84

Sådan måles den transformative leders effekt 88

Diskursen om den transformative ledelsesform 93

En fremtrædende forsker: Michael Fullan 95

Perspektiv og nyere tendenser 99

Kritik og opsamling 102

Transformativ ledelse i en dansk kontekst 104

Refleksionsspørgsmål til skoleledere og ledelsesteam 110

 

Kapitel 5 · Den distributive ledelsesform 111

Hvad siger den internationale forskning om distributiv ledelse? 112

Sådan måles den distributive leders effekt 115

Diskursen om den distributive ledelsesform 120

En fremtrædende forsker: Alma Harris 122

Perspektiv og nyere tendenser 125

Kritik og opsamling 127

Distributiv ledelse i en dansk kontekst 129

Refleksionsspørgsmål til skoleledere og ledelsesteam 138

 

Udgangsreplik 139

Slutnoter 141

Litteratur 149

Indeks 163

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.