Refleksion og læring behandler spørgsmålet om, hvordan vi lærer gennem erfaringer.
I bogen stilles spørgsmålet mere specifikt i forhold til den læring, som foregår i arbejdslivet.
Med udgangspunkt i international forskning på området byder første del af bogen på viden om kompetenceudvikling i arbejdslivet, og forfatterne belyser den rolle,...
Læs mere
Refleksion og læring behandler spørgsmålet om, hvordan vi lærer gennem erfaringer.
I bogen stilles spørgsmålet mere specifikt i forhold til den læring, som foregår i arbejdslivet.
Med udgangspunkt i international forskning på området byder første del af bogen på viden om kompetenceudvikling i arbejdslivet, og forfatterne belyser den rolle, som bl.a. produktionsprocessen og arbejdspladsens kultur spiller i denne sammenhæng.
De fleste teoretikere er enige om, at refleksion udgør en væsentlig del af deltageres erfaring og læring. Men de er ikke enige om, hvad refleksion er?
For at skabe større klarhed over refleksionsbegrebet præsenterer forfatterne også en række førende læringsteoretikeres opfattelser, bl.a. John Dewey, Donald Schön, Hubert og Stuart Dreyfus, David Kolb, Peter Jarvis, Jack Mezirow og Stephen Brookfield.
Præsentationen af de forskellige forståelser er suppleret med praktiske eksempler.
Bogen afsluttes i en samlende konklusion, som præsenterer en model for læring på arbejdspladsen.
Forlag:
Samfundslitteratur
Sprog:
Dansk
Illustreret:
Ja
Skjul beskrivelse