At lede efter læring | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

At lede efter læring

ledelse og organiseringer i den reformerede skole

Nana Vaaben (red.) og Helle Bjerg (red.)

Skolereformen fra 2014 kaldes ofte en læringsreform, fordi den hviler på en ambition og målsætning om mere synlig og målbar læring for alle elever. Men læring er ikke det eneste, skolen skal producere mere af.

Eleverne skal også bevæge sig, fordybe sig og trives mere.  Og vejen dertil går gennem, at skolens professionelle skal undervise,...

Læs mere

Skolereformen fra 2014 kaldes ofte en læringsreform, fordi den hviler på en ambition og målsætning om mere synlig og målbar læring for alle elever. Men læring er ikke det eneste, skolen skal producere mere af.

Eleverne skal også bevæge sig, fordybe sig og trives mere.  Og vejen dertil går gennem, at skolens professionelle skal undervise, inkludere og samarbejde mere, ligesom ledere og politikere skal lede mere og styre mindre, men bedre. Alle gode kræfter er med andre ord kaldt ind for at lede efter læring.

I antologien At lede efter læring giver en række forskere og fagpersoner deres bud på, hvordan denne læringsdagsorden aktuelt kommer til udtryk i de måder, hvorpå skolen ledes, organiseres og styres.

Bogen henvender sig til skoleledelsesteam, skoleledere på efter- og videreuddannelse, studerende på professionshøjskolerne, samt til de mange lokale aktører i kommunerne, der dagligt beskæftiger sig med styring, ledelse og organisering i og af skolen . 

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2015), 
399 sider
Vejl. Pris
40,-
ISBN 9788759322222
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2015), 
399 sider
Vejl. Pris
69,-
ISBN 9788759324615

Anmeldelser

Underviser

"Styrken er, at bogen kommer tæt på ledelsesfeltet, samtidig med den bevarer en tæt relation til uddannelse og pædagogik." - Jakob Bøje, SDU, pædagogik.

Læs mere
Underviser

"Styrken er, at bogen kommer tæt på ledelsesfeltet, samtidig med den bevarer en tæt relation til uddannelse og pædagogik." - Jakob Bøje, SDU, pædagogik.

Skjul beskrivelse
Medier

"Jeg er ikke i tvivl om, at flere af kapitlerne kunne danne grobund for mange interessante debatter og diskussioner rundtom på de danske folkeskoler og i forvaltningerne. Jeg vil derfor gerne anbefale bogen som et vigtigt bidrag til debatten og ikke mindst forståelsen af, hvad det er for en skole, vi er ved at skabe og hvor og hvordan vi finder frem til læringen."

- Folkeskolen

Læs mere
Medier

"Jeg er ikke i tvivl om, at flere af kapitlerne kunne danne grobund for mange interessante debatter og diskussioner rundtom på de danske folkeskoler og i forvaltningerne. Jeg vil derfor gerne anbefale bogen som et vigtigt bidrag til debatten og ikke mindst forståelsen af, hvad det er for en skole, vi er ved at skabe og hvor og hvordan vi finder frem til læringen."

- Folkeskolen

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning 13

Helle Bjerg og Nana Vaaben

 

Del 1

Den synlige skole når læring gøres
til genstand for ledelse 29

1 · Udvikling af elevcentreret ledelse 31

Viviane Robinson (oversat af Jacob Giese)

2 · Syn for sagn 53

Ane Kirstine Brandt, Tina Thilo og Anita Monnerup Pedersen

3 · Hvis John Hattie er løsningen hvad bliver så skolens problem? 75

Jens Christian Jacobsen og Peter Wick

4 · Læringsrummenes uudnyttede ressourcer 101

Kasper Kjeldgaard Stoltz                                                                                                                 

5 · De blinde pletter i synlig læring 125

Hanne Knudsen

 

Del 2: Den fortættede skole ledelse for læring
i skolens indre 149

6 · Når flere leder end blot skoleledelsen 151

Kristian Gylling Olesen

7 · At lede efter læring på tværs af skole og fritid 169

Rikke Pedersen og Ane Feilberg

8 · Valgfrihedens og læringens orkestrering af skolen 187

Kia Wied

9 · Ledelse for læring på strømpefødder 211

Lonni Hall

 

Del 3: Den forslugne skole ledelse for læring
i skolens omverden 231

10 · Det forsvundne frikvarter 233

Helle Bjerg og Dorthe Staunæs

11 · Byg det op 255

Helene Falkenberg og Malou Juelskjær

12 · Hurra, skolen brænder!  279

Rasmus Bergmann og Holger Højlund

 

Del 4: Den formidable skole når læring gøres
til genstand for styring 297

13 · Kerneløse kerneopgaver 299

Justine Grønbæk Pors og Niels Åkerstrøm Andersen

14 · Striden om tiden 319

Helle Bjerg og Nana Vaaben

15 · Ledelse af innovation i skolen 339

Mathilde Hjerrild Carlsen

16 · Hvordan skolelæreren blev en risiko i den globale konkurrence 357

Claus Munch Drejer

17 · Ledelse for læring i en reformtid 373

Marsha Modeste og Carolyn Kelly (oversat af Jacob Giese)

 

Om bogens forfattere 393

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.