Content section
Selvledende organisering
Buy the book
Aditional information
Forord 9
Taksigelser 10
Prolog 13
Bogens baggrund 15
Bogens opbygning 16
Kapitel 1
Indledende overvejelser 19
Selvledelseslitteraturen - et overblik 19
Hvordan forstås selvledelse i casene? 21
Et performativt perspektiv 25
Del 1 · Forandring, nydelse og selvet
Kapitel 2
Forandringsimperativet 35
Forandring - det 'gamle sort' 35
Fra modsætninger til kompossibilitet 40
Værdipluralisme 44
Forandringsimperativet - en opsummering 49
Kapitel 3
Nydelsesimperativet 51
Lidenskab og lidelse 52
Fra motivation til nydelse 55
At lede selvet 56
Det dobbelte produktivitetskrav 57
Nydelsesimperativet - en opsummering 61
Kapitel 4
Selvet i centrum 63
Fra materiel til immateriel produktion 64
Fra 'død' til 'levende' viden 65
Fra bureaukratier til kulturer 67
Selvledelse som ledelseskoncept 69
Morgendagens ledelsesform 70
Kritisk selvledelsesteori 72
Selvet i arbejdets tjeneste - en opsummering 75
Del 2 · Passion, Kunnen og Resultat
Introduktion til bogens del 2 79
Kapitel 5
Passion 83
"Det er skønt at være en Bio-tekker" 84
Passionsforventning i selvledende organisering 85
Selvledelsens fundament: motivation, engagement og empowerment 87
Engagement som ledelsesstrategi 90
Fra opgaver med mening til mening i arbejdet og identitet 96
Drejningen i den nyere forskning - mening i arbejdet 100
Mening, selvledelse og passion 104
Selvledende organisering - ledelse af kulturer og identiteter 105
Passion - mellem lyst og lidelse 110
Passion og selvledende organisering - en opsummering 116
Kapitel 6
Kunnen 121
Hvad skal en lærer kunne? 122
Kunnen i selvledende organisering 124
Kompetence som konkurrenceevne 125
Kompetence som individuel mestring 128
Styring og mestring 131
Mestring 134
Kompetence som magtteknologi 140
Medarbejderfiguren i selvledende organisering 146
Selvledelsesautoritet 149
Kunnen - mellem perfektionisme og pragmatik 155
Kunnen og selvledende organisering - en opsummering 157
Kapitel 7
Resultat 161
Posten når altid frem 163
At overholde standarder og overskride dem - samtidigt 164
Standardisering som rationalisering af arbejde 167
Ledelse gennem standarder og potentialer 171
Styring af præstationer 173
Ledelse gennem systemer og selvledende organisering 182
Transformation og forandring gennem potentialer 183
Talent - et spørgsmål om potentiale 183
Resultat og selvledende organisering - en opsummering 192
Kapitel 8
Selvledende organisering - etik og ansvarlighed? 195
Ledelse i og af selvledende organisering 197
At omsætte begreberne til selvledende organisering i praksis 199
Etik i selvledende organisering 202
Mellem hyperindividualisering og hyperansvarlighed 207
Obskur gennemsigtighed 209
At lede selvledende organisering 211
Bilag
Om TRIPS-projektet 213
Forskningsdesign 213
Forskningsspørgsmål 214
Design af det kvalitative casestudie 215
Litteratur 221
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Lone Fredensborg på lfr@samfundslitteratur.dk.