(Farve)blinde vinkler | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

(Farve)blinde vinkler

- om racialisering, ulighed og andetgørelse i pædagogisk praksis

Iram Khajawa (red.) and Laila Lagermann (red.)

Danmark har gennem de sidste 50 år udviklet og ændret sig i en mere mangfoldig retning i forhold til etniske, religiøse og kulturelle mindretal. Det kommer også til udtryk i det danske institutionsliv. Mange praktikere, studerende og forskere inden for det pædagogiske felt oplever i forlængelse heraf et behov for at håndtere og forstå de...

Read more

Danmark har gennem de sidste 50 år udviklet og ændret sig i en mere mangfoldig retning i forhold til etniske, religiøse og kulturelle mindretal. Det kommer også til udtryk i det danske institutionsliv. Mange praktikere, studerende og forskere inden for det pædagogiske felt oplever i forlængelse heraf et behov for at håndtere og forstå de spørgsmål og dilemmaer om diversitet, som det implicerer. Denne antologi ønsker at forløse nogle af disse ved at bidrage med viden, indblik og handleanvisninger til praksis.

Eksisterende forskning om diversitet og inklusion i en dansk sammenhæng har i overvejende grad fokuseret på skoler og etniske minoritetselever og i mindre grad på forskellige pædagogiske institutioner som daginstitutioner, ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser. Denne antologi bidrager med et tværkontekstuelt fokus og inddrager forskellige pædagogiske læringssammenhænge: fra daginstitutioner over skoler og gymnasier til videregående uddannelser.

Samlet set pointerer antologien de væsentlige forskelle i betingelserne for arbejdet med mangfoldighed i forskellige pædagogiske praksisser, ligesom den bidrager med et blik på fællestrækkene i de strukturelle rammer omkring racialisering og andetgørelse på tværs af disse sammenhænge. 

Antologien er sammensat af centrale bidrag fra forskere og praktikere, der arbejder med etnisk, racialiseret og kønnet diversitet i forskellige pædagogiske og uddannelsesmæssige sammenhænge. De forskellige kapitler bidrager med forskningsbaseret viden til praksis og aktuelle analyser af, hvordan andetgørelse og racialisering kan være på spil på tværs af uddannelsessystemet. Antologien henvender sig til en bred gruppe af læsere: studerende, forskere og professionelle, herunder pædagoger lærere, PPR-psykologer og ledere, som arbejder inden for feltet.

Read less

Buy the book

Bog (Softcover m. flapper)
1. Edition (2023), 
364 pages
Price
425,-
ISBN 9788776832292
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2023), 
364 pages
Price
382,-
ISBN 9788776832360
Kapitel E-bog (VitalSource Bookshelf)
1
(2023)
23
ISBN 9788776832384
Price
35,-

Reviews

Press

"Antologien er spækket med virkelig interessante, velskrevne og forskningsbaserede beskrivelser og analyser fra forskellige pædagogiske institutioner." – Folkeskolen

Read more
Press

"Antologien er spækket med virkelig interessante, velskrevne og forskningsbaserede beskrivelser og analyser fra forskellige pædagogiske institutioner." – Folkeskolen

Read less

Aditional information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning 13
Af Iram Khawaja og Laila Lagermann

Del 1. Dagtilbud

Kapitel 1
Racialisering i børnehaven? – Flygtede børns muligheder for deltagelse, tilhør og velbefindende i daginstitutionen 37
Af Simone Stegeager

Kapitel 2
Selv i danske daginstitutioner – Normkritiske montager af racialiserende pædagogisk praksis 57
Af Marta Padovan-Özdemir

Del 2. Grundskole

Kapitel 3
Etniske minoriteter, forældresamarbejde og tillidens performativitet i risikosamfundet 83
Af Noomi Matthiesen

Kapitel 4
Påtvungne bekymringer – Om at udfordre racialiseringsprocesser i skolen 103
Af Reva Jaffe-Walter

Kapitel 5
Mellem stigmatisering og ingenmandsland 127
Af Nour Husein

Kapitel 6
Kritisk farvebevidst pædagogik i skolen 147
Af Laila Lagermann

Kapitel 7
“Kan man ikke halalslagte svin?” – Elevforhandlinger og læreres spørgestrategier i arbejdet med multikulturel litteratur 169
Af Nadia Mansour

Kapitel 8
Anerkendelse i skolens læringsfællesskaber med en kulturelt dynamisk læringspædagogik 191
Af Mette Toft Nielsen

Kapitel 9
Et blik på (mis)repræsentationer af Danmarks koloniale fortid – Dekoloniale handlemuligheder som en del af pædagogisk praksis 211
Af Eja Klai

Del 3. Ungdomsuddannelse

Kapitel 10
“Ifølge Inger Støjberg er jeg en p**ker” – Om at være “ghettogymnasieelev” og minoritetsetnisk ung 239
Af Micha Olivia Mastek

Kapitel 11
Diversitetsarbejde som mikrointerventioner i stemninger, forhåbningsfyldte ting og sans for racialisering 259
Af Dorthe Staunæs og Manté Vertelyté

Kapitel 12
Velmenende og almendannende – Diskrimination, racisme og den gode intention i gymnasieundervisning 281
Af Mira C. Skadegård og Tess S. Skadegård Thorsen

Del 4. Videregående uddannelse

Kapitel 13
“The hustle” – Om diversitet og andethed i akademia 307
Af Iram Khawaja

Kapitel 14
Vrede, skam og hvidhed – Memory work som pædagogisk strategi i udforskningen af racialiseret andetgørelse og ulighed 327
Af Iram Khawaja

Afrunding 347
Af Iram Khawaja og Laila Lagermann

Om forfatterne 361

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et digitalt pensumeksemplar af denne titel.

Request free e-book

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.