Content section
Af hensyn til erhvervslivet
Hvordan erhvervsinteresser forhindrede embedsmænd i at afværge udbytteskandalen
Buy the book
Aditional information
Indledning · 11
Udbetaler stadig uretmæssigt millioner · 12
Af hensyn til erhvervslivet · 13
Embedsmænd under pres · 14
En skueproces i Folketinget · 15
Kildemateriale og dokumentation · 17
Bogens opbygning · 21
Kapitel 1
Mange refusioner virker falske · 23
Et simpelt regneark · 23
Over halvdelen af verdens frie TDC-aktier · 25
Fuld refusion i Frankrig – det var ikke godt · 26
Ikke mulighed for at tjekke og kontrollere · 27
Til direktionen · 28
Tre grundlæggende problemer · 30
Svært at undersøge sagen til bunds · 32
Mange refusioner sker på et falsk grundlag · 35
Vi må tage forbehold for resultatet · 36
We ask you to send in documentation · 38
En erklæring vil ikke belyse det, vi gerne vil have · 39
Stråmænd, gennemstrømningsselskab eller aktieudlån? · 40
Med denne erklæring i hånden kan vi ikke gøre andet · 41
Early warning fra direktøren · 42
I denne vurdering må indgå erhvervslivets behov · 44
Beløbet kan først frigives af Danske Bank, når vi siger til · 45
Det var en fin forretning for dem – desværre · 46
Kapitel 2
Erhvervsliv vil have anonymitet frem for kontrol · 49
Jeg har kæmpet sammen med Lisbeth siden 2002 · 49
De reelle ejere – ikke stråmænd eller nominee · 50
Hensyn til aktieejere får lov at veje tungest · 51
Lex A.P. Møller · 53
Erhvervsliv afviser aktieregistrering som klart uacceptabel · 54
En model, der skal tilgodese Industrirådet og Rederiforeningen · 57
For at undgå Økonomisk Demokrati · 60
Jeg har jo selv talt med Mærsk · 64
Skattekontrollen skal i hvert fald ikke være mere effektiv · 68
Så tæt på erhvervslivets ønsker som muligt · 71
Børsreform lægger fundamentet for svindel med refusion · 74
Service frem for kontrol · 76
Bankerne overtager vores arbejde · 79
Det var simpel nød · 80
Bankordningen virker efter hensigten · 82
Graden af sikkerhed indeholder en politisk stillingtagen · 85
Reform vedtaget trods stor risiko for spekulation og skattesvindel · 88
Det vides ikke, hvorledes svig tænkes imødegået · 90
Vi kan ikke kontrollere dobbelt-refusion og aktielån · 91
De mest prekære problemer skudt til hjørne · 95
Vil ikke indhente oplysninger, der ikke giver aktionærerne bedre service · 96
Intern Revision: Lovgivningen må laves om · 98
Hvor længe skal man kunne skjule sin identitet? · 99
Problemkatalog: Politikerne skal vide, at det er en reel trussel mod skattesystemet · 101
Kapitel 3
Byrdebarometeret · 105
Bankerne er ikke meget for det · 105
Løbende indberetning er nøglen, men hensynet til bankerne går forrest · 107
En betydelig risiko for, at der uretmæssigt udbetales penge · 110
En relativt ubetydelig administrativ byrde · 112
Løsningsforslag i strid med regeringens politik · 114
Departementet vil kigge hele lovgivningen igennem · 118
Et pseudosvar og en papnæse · 120
Nyt nej fra ministeriet dagen efter valget · 123
Krav om at sætte tal på fanger Skat i en ond cirkel · 125
Danske aktionærer kan også snyde · 128
Vi vil nu lægge os i selen for at nå det sidste stykke · 130
Jeg vil gerne være den fine fuldmægtig i ministeriet · 132
Markant advarsel over morgenmaden · 134
Kapitel 4
Bankerne spænder ben · 138
Finansrådet vender tilbage · 138
Det Thailandske Vindue · 139
Bankerne afviser forslaget · 143
Der bliver formentlig refunderet for meget · 147
Øget brug af omnibusdepoter slører aktionærerne yderligere · 151
Storbankerne beder minister om ikke at skrive under · 154
Korrektioner må betyde, at bankerne udsteder flere udbyttenotaer pr. aktie · 158
Centrale konklusioner fra Intern Revision forsvinder · 162
Hensynet til finansmarkederne vinder 100 procent · 165
Løsning af refusionsproblem fjernes fra opdrag · 170
OECD relies heavily on the International Securities Services Association · 173
TRACE: Et system, der per definition inviterer til snyd · 178
Fuld effekt af TRACE kan først forventes om 5‑10 år · 183
Udfordringer, der måske ikke kan løses, skal ikke afskrække os · 188
Vi skal indkalde arbejdsgruppen hurtigst muligt · 191
Bankerne har ikke brug for ekstra tid · 196
Finanssektoren forhaler fortsat forløbet · 201
Den samme sværte · 205
Kapitel 5
Finanssektor vil overtage administrationen af skat · 209
Bankerne vil have Skat til at skrive under · 209
Den eksisterende ordning er ikke for hemmelige aktionærer · 210
For at skåne investorer for ulejlighed og besvær · 212
Ordningen kører efter bankernes forgodtbefindende · 213
VP presser på for at få udenlandske depotførere med · 215
Navngiven nettoafregning sikrere end refusion · 218
Finansrådet vil gå endnu længere · 220
EU-Kommissionen følger finanssektorens ønsker · 222
Danmark og andre EU-lande stritter imod · 225
Besnærende for Lisbeth Rømer at indgå en aftale med bankerne · 230
Skatteministeriet trækker bremsen · 234
Krav om indberetning af den retmæssige ejer · 238
Ingen af de to modeller vil forhindre svindel med refusion · 242
Man skyder det til hjørne og venter · 245
Kapitel 6
De hemmelige aktionærer begraves i tavshed · 251
Skattestoppets endeligt åbner for nye renteregler · 251
Ministers underskrift gør bankers indsigelser til skamme · 258
Vigtige brikker er stadig ikke på plads · 260
Intern Revision udelader det væsentligste · 263
Direktør beder om løsninger – ikke problemer · 267
Opgør med anonyme aktionærer kan forhindre skandale · 271
Fagligheden forsvinder, og direktøren slipper for advarsler på skrift · 274
Nye folk går i stor bue uden om det betændte emne · 278
Erhvervspolitisk problem parkeres på ny i OECD · 281
Hensyn til banker og investorer fortsat i front trods tip om mulig svindel · 284
Skandalen kommer frem: Har jeg et personligt ansvar? · 292
Kapitel 7
Foretrækker fortsat at fejludbetale · 298
Den optimale løsning vil fortsat være et fuldt ejerregister · 298
Regeringen fravælger model, der bedst forhindrer svindel · 301
Banker spiller aktiv og central rolle i tysk udbyttesvindel · 306
Banker også aktive i dansk udbytteskattespekulation · 313
Mange ligheder mellem bankernes cum-ex og cum-cum · 317
Deutsche Bank bag udbyttespekulation mod Danmark allerede midt i 00’erne · 324
Storbanker truer med investorflugt – uden videre belæg · 329
Minister og sagsøgte banker indgår aftale, der ikke forhindrer svindel · 335
Minister afviser et opgør med de hemmelige aktionærer · 341
Hensynet til erhvervslivet er mest af alt et opportunt argument · 345
Åpenhet om eierforhold hører naturlig hjemme i et demokratisk samfunn · 352
Udbetaler fortsat hellere uretmæssige refusioner · 357
Konklusioner
Anonyme ejere og usynlig politik · 365
Folketinget får ikke de mange interne advarsler · 366
Hemmelige aktionærer forhindrer kontrol · 367
Erhvervslivet lægger fundamentet · 369
Bankerne bremser bedre kontrol · 373
Fremtidige udbytteregler imødekommer sagsøgte banker · 378
De opportune argumenters asymmetri · 381
Usynlig politik ‘overruler’ demokrati og samfundshensyn · 390
Efterskrift · 397
Referencer · 401
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.