Digitale liv | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Digitale liv

Brugere, platforme og selvfremstillinger

Rikke Andreassen (red.), Rasmus Rex Pedersen (red.) and Connie Svabo (red.)

Vores dagligdag er blevet digital. Digitale platforme og interaktioner former medborgerskab, politisk deltagelse, samtaler med venner og familie, kærlighedsliv og kommunikation med offentlige myndigheder. Digitaliseringen tilbyder nye måder at interagere på i privatlivet, i offentligheden og i arbejdslivet.

Dagligdagens digitaliseringer udfoldes i...

Read more

Vores dagligdag er blevet digital. Digitale platforme og interaktioner former medborgerskab, politisk deltagelse, samtaler med venner og familie, kærlighedsliv og kommunikation med offentlige myndigheder. Digitaliseringen tilbyder nye måder at interagere på i privatlivet, i offentligheden og i arbejdslivet.

Dagligdagens digitaliseringer udfoldes i bogen inden for tre temaer: brugere, platforme og selvfremstillinger. De fleste digitaliseringer har til hensigt at gøre hverdagslivet nemmere for brugere, men kan også føre til frustration og afmagt. Platforme omformer viden om vores liv til data og påvirker derved personlige praksisser gennem en række automatiseringsprocesser. Selvfremstillinger er centrale i individers brug af digitale medier, mens de samtidig er omdrejningspunkt for virksomheders strategiske forsøg på at navigere på meningernes markedsplads.

DIGITALE LIV belyser, hvordan digitaliseringer påvirker vores liv gennem analyser af shitstorme, dating, gaming, influencere, e-boks, Spotify, Facebook, Instagram, algoritmer, velgørenhed, platformsøkonomi mv.

Bogen er egnet til undervisning i medievidenskab, datalogi, informatik, interaktionsdesign, teknologistudier og kommunikation på universiteter og professionshøjskoler, men kan læses af alle, der interesser sig for den digitalisering, der i stigende grad præger vores samfund og daglige liv.


Read less

Buy the book

Bog (Softcover m. flapper)
1. Edition (2020), 
288 pages
Price
75,-
ISBN 9788778675385
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2020), 
288 pages
Price
270,-
ISBN 9788778675392
Kapitel E-bog (VitalSource Bookshelf)
1
(2020)
25
ISBN 9788778675507
Price
43,-
Sampak (Softcover) og E-bog (VitalSource)
1. Edition (2020), 
288 pages
Price
340,-
ISBN 9788778675453

Reviews

Press "Andreassen får vist, hvordan kategoriseringerne... Read more
Press "Andreassen får vist, hvordan kategoriseringerne skriver sig ind i narrativer, hvori magt og særlige positioneringer spiller en afgørende rolle, og hun viser, hvordan brugen af den slags digitale tjenester betyder en forhandling mellem tjenesten og brugeren, som resulterer i produktionen af kulturelt bestemte måder at fremstå på - og bestemte måder at forstå verden på." - Kulturkapellet.dk: https://kulturkapellet.dk/sagprosaanmeldelse.php?id=883
Read less

Aditional information

Indledning: Digitale liv - brugere, platforme og selvfremstillinger
Rikke Andreassen, Connie Svabo og Rasmus Rex Pedersen   9

SEKTION 1
Brugeroplevelser: Individets møder med digitalisering

1. Interaktive arkitekturer 31
Oplevelsen af teknologisk mediering i hverdagens offentlige rum
Connie Svabo og Signe Lykke Littrup

2. Patientkommunikation gennem e-boks 49
En analyse af digital post som relation mellem sundhedssystem og borger
Pernille Almlund

3. Nyhedsbrug og medieret medborgerskab(er) i den digitale hverdag 75
Jannie Møller Hartley

4. "Where love is a game you can win" 95
Medieret kærlighed i Otome-spil
Susana Tosca

SEKTION 2
Platforme og algoritmer: Automatiserede systemer og hierarkier

5. Den algoritmiske offentlighed på Facebook 119
Hvilken rolle har algoritmen og brugeren som medskaber?
Sander Andreas Schwartz

6. Algoritmernes smag 141
Et casestudie af Spotifys anbefalingssystemer
Rasmus Rex Pedersen

7. Digitale sorteringskategorier, affordances og interfaces 161
Onlineshopping og digitalt forbrug af sex og sæd
Rikke Andreassen

SEKTION 3
Selvfremstillinger: Muligheder og identiteter i digitale rum

8. Berømmelsesstrategier og -begreber på sociale medier 187
Julie Van Vus og Madeline Stuarts brug af minoritetsidentitet som brand på Instagram
Maria Bee Christensen-Strynø og Tobias Raun

9. Neoliberalt digitalt arbejdsliv 209
Personlige profilers betydning for unge med platformsarbejde
Louise Yung Nielsen og Mette Lykke Nielsen

10. Organisationers hverdagskommunikation på Instagram 227
Analyse af den visuelle kommunikation på Folkekirkens Nødhjælps Instagram-profil
Lisbeth Thorlacius

11. Kontroverskapitalisering 259
Fra hverdagsaktivisme til markedsandele
Rasmus Kjærgaard Rasmussen og Sine Nørholm Just

Forfatterbiografier 279

Indeks 283


Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.