Content section
Projektgruppen
Hvordan gør vi?
Buy the book
Aditional information
Indledning. Den produktive projektgruppe 9
Projektgruppen som professionelt praksisfællesskab 10
Fokusér på handlinger - ikke på persontyper og individuelle præferencer 12
Det produktive projektarbejde 14
Bogens opbygning og formål 16
DEL I · RAMMER FOR PROJEKTARBEJDE I GRUPPER
1. Hvad er problemorienteret projektlæring? 21
PPL som uddannelsesfilosofi 22
Hvad lærer man af PPL? 24
Forventninger til en 'PPL-studerende' 26
Afrunding 33
Anbefalet litteratur om PPL 33
2. Gruppearbejdets læringsteori 35
Hvad er gruppearbejde? 36
Hvorfor gruppearbejde? 39
Hvad skal der til, for at gruppearbejdet bliver produktivt for alle? 42
Studerendes hverdagsforståelser af gruppearbejdet, og hvorfor de er vigtige at være bevidste om 48
Afrunding 54
DEL II · ARBEJDET I PROJEKTGRUPPEN
3. Gruppemødet og facilitering 59
Gruppemødet 59
Facilitering - hvad ligger der i det? 62
Facilitering - hvordan gør man? 64
Gruppemedlemmernes arbejde mellem møderne 78
Det første gruppemøde - samarbejdsaftalen 79
Forskellen på et vejledermøde og et gruppemøde 81
Afrunding 83
4. Planlægning og projektstyring 85
Hvorfor planlægning og projektstyring? 86
Masterplanen: de overordnede rammer 90
Projektplanen: planlægning og styring af projektets indhold og delelementer 92
Arbejdsplanerne: fordeling af arbejdsopgaver og styring af processer 99
Når projektplanen eller arbejdsplanen går i vasken 102
Digitale platforme 104
Skrivning i projektgrupper 105
Afrunding 109
5. Håndtering af udfordringer og konflikter i samarbejdet 111
Faglige og interpersonelle sider af gruppearbejdet 112
Typiske årsager til konflikter - og hvordan man kan håndtere dem 114
Forskellen på konstruktive og destruktive konflikter: et eksempel 124
Hvad gør vi i konfliktsituationer? 130
Når samarbejdet må afbrydes 135
Hvor kan gruppen få hjælp? 136
Udfordringer med vejledningen 138
Afrunding 139
DEL III · GRUPPEEKSAMEN
6. Gruppeeksamen 145
Hvorfor gruppeeksamen? 145
Læringsmål og bedømmelseskriterier 147
Bedømmes gruppens samarbejdsevner? 149
Generelle kriterier for den gode universitetseksamen 150
Fra vejledningssituation til eksamensrum 151
Rollefordeling 153
Hvordan kan gruppen forberede sig? 154
Hvad kan man holde oplæg om? 156
Alle oplæg først eller enkelte oplæg med efterfølgende diskussion? 158
Sådan foregår eksamen 158
Afrunding 162
Litteratur 165
Appendiks A · eksempel på projektplan i Gantt-diagram 167
Lignende udgivelser


Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.