Content section
Undersøgende matematik i skolen
Planlægning og eksempler
Køb bogen
Yderligere information
Indledning 7
Kapitel 1: Fagets
udvikling 9
Hvorfor matematik? 11
Udviklingen i matematikfaget 14
Kapitel 2:
Undervisningsplanlægning 17
Introduktion til Fælles Mål i matematik 19
Årsplaner 20
Lektionsplan 35
Kapitel 3: Aktiviteter
39
1. Dele pebernødder 41
2. Sørøverskatten 43
3. Folde brøker 48
4. Chokoladebrøker 52
5. Solen mod frosten 55
6. Fire på hinanden følgende negative
tal 58
7. Dobbeltdækkerbussen 61
8. Fliser og brosten 64
9. Tænk på et tal 66
10. Hvad nu, hvis …? 70
11. Altid, nogle gange eller aldrig
sandt 74
12. Er der perler nok? 76
13. Tag et billede, stil et spørgsmål
79
14. Et tændstikmønster 82
15. Drik din te, før den bliver kold
86
16. Opsparing til cykel 90
17. Rumfangsforhold 94
18. Dan et kvadrat 98
19. Synsvinkler 101
20. Udfoldninger af en pyramide 103
21. Ydre og indre firkant 107
22. Symmetriske figurer 111
23. Kasse og pyramide 114
24. Torsdagsundersøgelsen 119
25. Tyggegummis smag 122
26. Seks terninger 124
27. Stikprøver af centicubes 127
28. Ugens rekord 130
29. Hvor længe skal man vente? 132
30. Ventetidsfordelingen 134
Kapitel 4: Matematiske
kompetencer og udvalgte matematiske emner 137
Tankegangskompetence 139
Problembehandlingskompetence 142
Modelleringskompetence 146
Ræsonnementskompetence 149
Repræsentationskompetence 152
Symbolbehandlingskompetence 156
Kommunikationskompetence 158
Hjælpemiddelkompetence 162
Undersøgelse og ræsonnement 165
Udvikling af metoder 167
Division 170
Brøkbegrebet 177
Negative tal 184
Funktioner 187
Sandsynlighedsbegreber 191
Datadetektivens cyklus 197
Referencer 199
Indeks 201

















Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.