Undersøgende matematik i skolen | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Undersøgende matematik i skolen

Planlægning og eksempler

Louise Laursen Falkenberg, Ida Redder Honoré, Niels Johnsen og Eva Rønn

Undersøgende matematikundervisning er kommet for at blive. Med denne bog får du hjælp til enkelt at planlægge undersøgende matematikundervisning i folkeskolen. Bogen henvender sig derfor både til matematiklærere og til lærerstuderende med matematik som undervisningsfag. 

Bogen består af fire kapitler samt en rækkeekstramaterialer, der kan...

Læs mere

Undersøgende matematikundervisning er kommet for at blive. Med denne bog får du hjælp til enkelt at planlægge undersøgende matematikundervisning i folkeskolen. Bogen henvender sig derfor både til matematiklærere og til lærerstuderende med matematik som undervisningsfag. 

Bogen består af fire kapitler samt en rækkeekstramaterialer, der kan downloades fra bogens udgivelse.   

I bogen får du: 

  • Begrundelser for faget i skolen (kapitel 1)
  • Viden om undervisningsplanlægning og præsentation af planlægningsmodeller (kapitel 2)
  • 30 konkrete undersøgende lektioner, der kan bruges direkte i undervisningen for 1.-9. klasse (kapitel 3)
  • Viden om matematiske kompetencer og udvalgte matematiske emner, som indgår i aktiviteterne (kapitel 4)

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2021), 
203 sider
Vejl. Pris
230,-
ISBN 9788759324790
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2021), 
203 sider
Vejl. Pris
206,-
ISBN 9788759339923

Anmeldelser

Underviser

"Det er en fantastisk udgivelse, som er meget inspirerende og nem at inddrage i egen undervisningspraksis. En bog som giver lyst til at undervis i matematik. En teoretiske velfunderet udgivelse spækket med inspiration og sjove matematikopgaver både for elever og undervisere." - Lektørudtalelse, DBC

Læs mere
Underviser

"Det er en fantastisk udgivelse, som er meget inspirerende og nem at inddrage i egen undervisningspraksis. En bog som giver lyst til at undervis i matematik. En teoretiske velfunderet udgivelse spækket med inspiration og sjove matematikopgaver både for elever og undervisere." - Lektørudtalelse, DBC

Skjul beskrivelse
Medier

"Et fremragende materiale til arbejdet med de matematiske kompetencer har nu set dagens lys. Måske er det endda den første fremstilling, der faktisk når helt i dybden på dette vigtige felt."

"Det her er et uomgængeligt materiale, når det kommer til en forsvarlig indføring i matematiske kompetencer.... Læs mere

Medier

"Et fremragende materiale til arbejdet med de matematiske kompetencer har nu set dagens lys. Måske er det endda den første fremstilling, der faktisk når helt i dybden på dette vigtige felt."

"Det her er et uomgængeligt materiale, når det kommer til en forsvarlig indføring i matematiske kompetencer. Vi kan ikke komme hurtigt – eller tidligt – nok i gang med at gøre eleverne kompetente." - Folkeskolen.dk
https://www.folkeskolen.dk/1884112/omsider-kom-petencerne-paa-dagsordenen-for-alvor


Skjul beskrivelse

Yderligere information

Indledning 7

Kapitel 1: Fagets udvikling 9
   Hvorfor matematik? 11
   Udviklingen i matematikfaget 14

Kapitel 2: Undervisningsplanlægning 17
   Introduktion til Fælles Mål i matematik 19
   Årsplaner 20
   Lektionsplan 35

Kapitel 3: Aktiviteter 39
   1. Dele pebernødder 41
   2. Sørøverskatten 43
   3. Folde brøker 48
   4. Chokoladebrøker 52
   5. Solen mod frosten 55
   6. Fire på hinanden følgende negative tal 58
   7. Dobbeltdækkerbussen 61
   8. Fliser og brosten 64
   9. Tænk på et tal 66
   10. Hvad nu, hvis …? 70
   11. Altid, nogle gange eller aldrig sandt 74
   12. Er der perler nok? 76
   13. Tag et billede, stil et spørgsmål 79
   14. Et tændstikmønster 82
   15. Drik din te, før den bliver kold 86
   16. Opsparing til cykel 90
   17. Rumfangsforhold 94
   18. Dan et kvadrat 98
   19. Synsvinkler 101
   20. Udfoldninger af en pyramide 103
   21. Ydre og indre firkant 107
   22. Symmetriske figurer 111
   23. Kasse og pyramide 114
   24. Torsdagsundersøgelsen 119
   25. Tyggegummis smag 122
   26. Seks terninger 124
   27. Stikprøver af centicubes 127
   28. Ugens rekord 130
   29. Hvor længe skal man vente? 132
   30. Ventetidsfordelingen 134

Kapitel 4: Matematiske kompetencer og udvalgte matematiske emner 137
   Tankegangskompetence 139
   Problembehandlingskompetence 142
   Modelleringskompetence 146
   Ræsonnementskompetence 149
   Repræsentationskompetence 152
   Symbolbehandlingskompetence 156
   Kommunikationskompetence 158
   Hjælpemiddelkompetence 162
   Undersøgelse og ræsonnement 165
   Udvikling af metoder 167
   Division 170
   Brøkbegrebet 177
   Negative tal 184
   Funktioner 187
   Sandsynlighedsbegreber 191
   Datadetektivens cyklus 197

Referencer 199

Indeks 201

 

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren