Denne bog handler om refleksion og refleksivitet i sygepleje.
På sygeplejerskeuddannelsen og i klinikken støder studerende og sygeplejersker ofte på opgaver eller situationer, hvor de skal reflektere over noget. Det kan fx være i forbindelse med opgaveskrivning eller i mødet med en patient eller en borger. Men hvad vil det egentlig sige at kunne reflektere og forholde sig refleksivt til sin praksis – og ikke mindst: Hvordan gør man? Hvad betyder de to begreber refleksion og refleksivitet, hvad er forskellen mellem dem, og hvilken betydning har det, hvis man ikke mestrer dem? Disse spørgsmål giver forfatterne bud på i denne bog.
Bogen består af to dele fordelt på 10 korte kapitler.
I del 1 går forfatterne i dybden med begrebet refleksion. Du får bl.a. viden om de teorier, der ligger til grund for begrebet, og om hvordan refleksion både kan være et mål og et middel i sygeplejerskens praksis. Derudover får du præsenteret forskellige metoder og modeller til, hvordan du kan arbejde med både mundtlig og skriftlig refleksion. Herunder forfatternes egen model: Kabska.
I del 2 ser forfatterne nærmere på begrebet refleksivitet og viser gennem teorier, metoder og med eksempler, hvordan du som sygeplejerske eller sygeplejestuderende bevidst kan bruge refleksivitet i din praksis.
Alle kapitler i bogen indeholder eksempler fra tre forskellige typer praksis: klinisk praksis, uddannelsespraksis og forskningspraksis. I bogen finder du desuden øvelser og studieunderstøttende spørgsmål.
Bogen henvender sig til kommende og nuværende sygeplejersker, men andre sundhedsprofessionelle kan med fordel læse med.