Grundbog i kulturforståelse | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Grundbog i kulturforståelse

Prøv sitet http://kulturprojekt.samfundslitteratur.dk hvor du kan finde videoer, quizzer og cases, der uddyber bogens indhold og egner sig til direkte brug i undervisningen.

'Kulturforståelse' handler om at have respekt for andre menneskers syn på virkeligheden, selvom dette syn til tider strider mod ens egne erfaringer, værdier og opfattelser af...

Læs mere

Prøv sitet http://kulturprojekt.samfundslitteratur.dk hvor du kan finde videoer, quizzer og cases, der uddyber bogens indhold og egner sig til direkte brug i undervisningen.

'Kulturforståelse' handler om at have respekt for andre menneskers syn på virkeligheden, selvom dette syn til tider strider mod ens egne erfaringer, værdier og opfattelser af virkeligheden.

Iben Jensen giver i denne opdaterede udgave af Grundbog i kulturforståelse en række faglige greb til at forstå relationer i multikulturelle samfund.

Hun diskuterer endvidere, hvilken betydning kulturbegreber har for vores forståelse af hinanden i multikulturelle samfund. Hvordan kan vi undgå at skabe stereotype billeder af hinanden? Og hvordan kan vi udnytte hinandens interkulturelle kompetencer?

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
3. udgave (2018), 
253 sider
Vejl. Pris
248,-
ISBN 9788759329856
E-bog (LIX)
3. udgave (2018), 
253 sider
Vejl. Pris
198,-
ISBN 9788759332139

Anmeldelser

Underviser

Bogen er skrevet på en pædagogisk måde, så den er nem at forstå og læse, samtidig med, at der bliver inddraget de fleste betydningsfulde teoretikere fra kulturens verden. Ofte optræder vittigheder og tegneseriebilleder for at forklare pointen på en mere pædagogisk måde.

... Læs mere
Underviser

Bogen er skrevet på en pædagogisk måde, så den er nem at forstå og læse, samtidig med, at der bliver inddraget de fleste betydningsfulde teoretikere fra kulturens verden. Ofte optræder vittigheder og tegneseriebilleder for at forklare pointen på en mere pædagogisk måde.

Bogen er rigtig spændende. Der bliver indtaget mange forskellige synsvinkler, teoretikere mv. Meget akademisk stærk og samtidig overskuelig at forholde sig til. - Studerende, Market anthropology, 22. juli 2018

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

FORORD 11

INDLEDNING 15

Del 1 · Kulturteorier

1. KULTURBEGREBER 25

2. KULTUR - SOM FORSKELLE MELLEM MENNESKER 31

3. KULTUR SOM BETYDNINGSSYSTEMER 39

4. KULTUR - SOM MENNESKERS PRAKSIS 47

5. SOCIALE KATEGORIER: KØN, ETNICITET, HVIDHED 57

Del 2 · Interkulturel kompetence

6. KOMMUNIKATION 71

7. INTERKULTUREL KOMMUNIKATION 83

8. EN ANALYSEMODEL FOR INTERKULTUREL KOMMUNIKATION 99

9. KULTUREL IDENTITET 115

10. INTERKULTUREL KOMPETENCE 123

Del 3 · Samfundsforhold

11. DET NATIONALE OG DET GLOBALE 141

12. NYHEDSMEDIER 151

13. MOBILTELEFONEN 163

14. DISKRIMINATION 181

15. DET FLERKULTURELLE SAMFUND 197

Del 4 · Metoder og uskrevne regler

16. KORT OG KLART OM KVALITATIVE METODER 211

17. USKREVNE REGLER OMKRING OPGAVER, ARTIKLER ELLER PROJEKTER 227

LITTERATUR 239

INDEKS 251

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.