15 aktuelle læringsteorier | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

15 aktuelle læringsteorier

Knud Illeris (red.)

Denne bog er en dansk version af den engelske Contemporary Theories of Learning, der udkom første gang i 2009 og i en revideret og opdateret udgave i 2018.

Den omfatter et udvalg af 15 centrale artikler af de senere års mest betydningsfulde internationale læringsteoretikere med relation til skolelæring, ungdomslæring, voksenlæring,...

Læs mere

Denne bog er en dansk version af den engelske Contemporary Theories of Learning, der udkom første gang i 2009 og i en revideret og opdateret udgave i 2018.

Den omfatter et udvalg af 15 centrale artikler af de senere års mest betydningsfulde internationale læringsteoretikere med relation til skolelæring, ungdomslæring, voksenlæring, uddannelseslæring, læring i arbejdslivet og mere bredt om læring i det hele taget.


Bogens forfattere stammer fra Danmark, Sverige, England, Tyskland, Holland, Belgien, USA, Australien og New Zealand.


Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2019), 
278 sider
Vejl. Pris
298,-
ISBN 9788759331361
E-bog (LIX)
1. udgave (2019), 
278 sider
Vejl. Pris
238,-
ISBN 9788759334140

Yderligere information

Forord 7

1. Læringsteoriens elementer 9
Hvordan hænger det hele sammen?
Knud Illeris

2. At blive en person i samfundet 35
Hvordan bliver man sig selv?
Peter Jarvis

3. Biografisk læring 53
Inden for den nye diskurs om livslang læring
Peter Alheit

4. Pragmatisme 69
Læring som kreativ fantasi
Bente Elkjær

5. Intuitiv læring og skolelæring 91
Howard Gardner

6. Selvets livshistorie 103
Mark Tennant

7. Voksenlæringsteori 119
Udvikling og fremtidsmuligheder
Sharan B. Merriam

8. Transformativ læring 135
Overblik, svar på kritik, nye perspektiver
Jack Mezirow

9. At leve, lære og arbejde i senmoderniteten 155
Læring med henblik på arbejdslivet
Danny Wildemeersch, Veerle Stroobants og Marc Jans

10. Mentalitetsændringer blandt unge 173
Thomas Ziehe

11. En læringsmodel 185
Optimering af læringsstrategiernes effektivitet
John Hattie og Gregory Donoghue

12. Læringens følelsesdimension 207
Carolyn Jackson

13. Praksisfællesskaber og læringslandskaber 225
Rammer for en social læringsteori
Etienne Wenger-Trayner og Beverly Wenger-Trayner

14. Læring i spændingsfeltet mellem produktionens og udviklingens logik 247
Per-Erik Ellström

15. En indvending mod læringens politik 257
Gert Biesta

Bogens tekster 277

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.