Indledning
Socialrådgivere som nøglepersoner i samarbejde på tværs - hvad skal de vide? 9
Socialrådgivere i tværfagligt
samarbejde 10
Hvad skal socialrådgivere vide for at kunne arbejde tværfagligt? 13
Vurderinger og beslutninger i teori og praksis 14
Bogens indhold 18
Kapitel 1
Tværfagligt samarbejde - en nødvendighed 23
Tværfagligt samarbejde og
tværprofessionelt samarbejde - hvad er det? 24
Flere uddannelser, større kommuner og lovgivning institutionaliserer det
tværfaglige samarbejde 26
Samfundsudviklingen medfører både nye professioner og tværfagligt samarbejde 27
Professioner og tværfagligt samarbejde - funktionelle nødvendigheder 27
Funktion og dysfunktion 29
De enkelte professioners funktionalitet og mulige dysfunktionalitet 30
Det tværfaglige samarbejdes funktionelle nødvendighed 32
Tværfagligt samarbejde - en følge af den fortsatte professionalisering og
specialisering 33
Kapitel 2
Professionernes kernefaglighed, tværfagligt samarbejde, funktion og dysfunktion
35
Forholdet mellem professionens
kernefaglighed og tværfaglighed 36
Organisationer har mål - tværfagligt samarbejde bør have mål 38
Eksempler på områder, hvor der altid eller ofte forekommer tværfagligt
samarbejde 39
Eksempler på det tværfaglige samarbejdes manifeste funktioner 40
Formål med det tværfaglige samarbejde 42
Det tværfaglige samarbejdes dysfunktioner 44
Profession som et middel til sikring af privilegier og status - en kilde til
dysfunktionalitet 45
Analyser af mål, funktioner og dysfunktioner i det konkrete tværfaglige
samarbejde 47
Professionernes kernefaglighed i samspil med det tværfaglige samarbejde 53
Kapitel 3
Det retlige grundlag for det tværfaglige samarbejde 55
Forvaltningsvirksomhed er både
afgørelser og indsatser - og det gør en forskel i det tværfaglige samarbejde 57
Ansvaret for opgaverne. Kompetence, sektoransvar og habilitet 58
Nogle grundlæggende principper 60
Persondata i det tværfaglige samarbejde 63
Det tværfaglige samarbejde i afgørelsessager 64
Kapitel 4
Regler, viden og beslutningsmønstre i praksis 73
Det tværfaglige samarbejde i
praksis 73
Viden om mønstre af relevans for tværfagligt samarbejde 76
Heuristiske tendenser og bias i det tværfaglige samarbejde 78
Hvilken betydning har standarder, it-systemer og retningslinjer? 84
Vekselvirkning mellem praksislogik, analyse og regler i det tværfaglige
samarbejde 86
Kapitel 5
Professionelles faglige opfattelser og holdningers betydning for tværfaglighed 89
Praktikeres vurdering af Sanne og
Jacobs risiko for at pådrage sig problemer 93
Spredning og mangel på præcision i alle professionsgruppers vurdering af
risikoen 98
Professionelles opfattelse af årsagerne til problemerne, behovet for støtte og
påkrævede handlinger 100
Hvad betyder uenigheden for det tværfaglige samarbejde? 101
Enighed og uenighed inden for professionsgruppen - hvordan kan den forklares?
102
Tværfagligt samarbejde med uundgåelig uenighed om komplekse sager - men myter
om hvorfor 105
Hvordan kvalificeres det tværfaglige samarbejde? 105
Kapitel 6
Konklusion: Socialrådgiveren, borgeren og tværfaglighed 111
Opsummering af, hvad
professionelle, der indgår i tværfagligt samarbejde, bør vide 112
Professionalisme i tværfaglig praksis - en vekselvirkning mellem hurtige
vurderinger og tidskrævende analyser 114
Borgersynspunkter på hjælp, kontrol og de professionelles indsats 117
Borgerens møde med de professionelle, som indgår i det tværfaglige team 121
Perspektivering 122
Litteraturliste 129
Lovgivning 133
Stikordsregister 135