Bogcover til Internationalisering

Internationalisering

Indtrængningsproblematikken i et globalt perspektiv

Beslutning om valg af indtrængningsstrategi er et centralt strategisk område for enhver virksomhed, som ønsker at markedsføre sine produkter eller serviceydelser på internationale aftagermarkeder.

Virksomheder skal tage stilling til dels de indtrængningsformer, der bedst matcher deres interne ressourcer og/eller ambitionsniveau, dels til markedsspecifikke forhold: Samarbejdsmuligheder på markedet, markedets salgspotentiale, risikostrukturer og lignende. Indtrængningsformen er hermed et vigtigt element i virksomhedens samlede indtrængningsstrategi for, hvordan den vil bearbejde og forsyne et udenlandsk aftagermarked.

Potentielle operationsformer/distributionsformer anskueliggøres omkring en række fordele/ulemper ved forskellige organisatoriske alternativer via en nærmere vurdering og afvejning af de muligheder, der vil kunne benyttes af en given virksomhed - ud fra realistiske og praktiske betragtninger.

Bogen inddrager en række centrale erhvervsøkonomiske teoriområder i forhold til disses bidrag til indtrængningsproblematikken. Ved at sammenligne og stille forskellige teoretiske perspektiver om indtrængningsproblematikken over for hinanden viser bogen, hvordan de enkelte teoretiske perspektiver både komplementerer og substituerer hinanden.  De forskellige tilgange til internationale markeder viser, hvordan man i praksis kan basere sit markedsvalg og internationale marketingindsats på et fleksibelt grundlag.

Bogen indeholder også flere vigtige modeller samt nyttige henvisninger og oversigter til opdaterede informationskilder om internationale markedsforhold.

Bogen kan med fordel bruges i undervisningen sammen med Internationale virksomhedscases. Med supplerende analysemodeller og værktøjer fra 2022.

 

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    2. edition (2022), 121 pages
    ISBN: 9788759341728
    Academic Books
    149,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    2. edition (2022), 121 pages
    ISBN: 9788759341896
    Academic Books
    148,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.'

Forord 9

Kapitel 1
Introduktion 11

Kapitel 2
Internationalisering 13

Kapitel 3
Markedsvalg 21

Kapitel 4
Markedsafgrænsning 29

Kapitel 5
Indtrængningsproblematikken og operationsformer 31

Kapitel 6
Det internationale marketingmix 41

Kapitel 7
Centrale erhvervsøkonomiske teoriområder vedrørende indtrængning på internationale aftagermarkeder 57

Kapitel 8
Spilteori 61

Kapitel 9
Transaktionsomkostningsteori 65

Kapitel 10
Netværksteori 73

Kapitel 11
Den industriøkonomiske teori 85

Kapitel 12
Det ressourcebaserede perspektiv 93

Kapitel 13
Sammenstilling af de udvalgte teoriområder 101

Litteraturfortegnelse 107

Appendiks 111 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik