Indledning 8
Del 1. Krav og kriterier 14
Brandaspekter 14
Brandets DNA 15
Brandessens 16
Kerneværdier 17
Brandpersonlighed 17
Brandnavn 17
Tonalitet 18
Den indre brandopfattelse 18
Positionering 19
Værditilbud 19
Brandløfte 19
Autenticitet 20
Kernefortælling 20
Brand heritage 21
Brandnarrativ 21
Interessenter og målgrupper 22
Definition af brandidentitet 22
Brandarkitektur 24
Brandvedligeholdelse 25
Funktionelle krav 26
Berøringspunkter 25
Instrumentalitet 27
Tekniske kravspecifikationer 28
Analyse af berøringspunkter 30
Del 2. Agil projektstyring 81
Iterative processer 83
Den universelle problemløsningsmodel 84
Design Thinking 87
Scrum 90
Fælles for Design Thinking og Scrum 92
Sprints 91
Roller og værktøjer 92 Designteamet 92
Arbejdsmiljø 94
Del 3. Designprocessen i praksis 95
Forventningsafstemning 95
Briefing og debriefing 97
Fase 1. Research og problemafgrænsning 99
Indsigtsgenerering 99
Den indre opfattelse af brandet 101
Audit af eksisterende visuelle identitet 103
Audit af kommunikationsstil 103
Produkt- og serviceaudit 103
Audit af differentieringsparametre 103
Audit af konkurrentlandskab 105
Funktionalitetsaudit 106
Udvikling af hypoteser til brandstrategi 109
Brandplatforme 110
Brandpositioneringskort 112
Optakt til fase 2 112
Fase 2. Idégenerering 161
Udforskning af løsningsrummet 162
Idégenerering som iterativ proces 165
Initialisering af idégenereringen 166
Idégenereringens iterationer 167
Værktøjer til idégenerering i grupper 167
Individuel idégenereringsteknik 169
Optakt til fase 3 173
Fase 3. Udvælgelse 174
Indsnævring af løsningsrummet 174
Brugertests: Fra pretotyper til prototype 174
Udvælgelse som iterativ proces 177
Initialisering i udvælgelsesfasen 178
Designudvikling: Ideerne får krop 178
Testiterationer 181
Testpersoner 182
Testmetoder 182
Testemner 182
Syntese 184
Optakt til fase 4 186
Fase 4. Specificering 187
Designguide og digitale assets 188
Brugervenlighed 189
Designguidens indhold 189
Optisk justering 190
Inspirationseksempler 191
Digitale assets 191
Agil udvikling af designguide 241
Fra prototype til generelle regler 242
Udvikling af øvrige produkter 249
Optakt til fase 5 250
Fase 5. Implementering og lancering 251
Forberede lancering 252
God kontrol over designet 253
Involvering af nøglepersoner 254
Intern lancering 255
Lancering 256
Efter lancering 256
At gøre brandet stærkt 256
Kontrollen i hænderne på brugerne 257
Ledelse af forandringsindsatsen 258
Agil vedligeholdelse af design 259
Vedligeholdelsesaftale 261
Designsystemer og DAM 263
Microsoft Office-tilpasning 264
Cases
Studio Tobias Røder 33
Studio C 46
e-Types 58
Barkas 70
Kontrapunkt 113
Designit 126
Urgent 138
Bold Scandinavia 150
Make 193
Ehrhorn Hummerston 206
AM Copenhagen 218
1508 230