Bogcover til Visuel identitet
Kig i bogen

Visuel identitet

Designprocessen
En del af serien Visuel Identitet

VISUEL IDENTITET – Designprocessen er den første bog på dansk, der giver et sammenhængende overblik over hele processen bag design af visuel identitet – fra brandstrategi til lancering. Bogen beskriver den generelle proces i fem faser med teori og best practice, herunder opbygning af brandidentitet, hensyn til funktionalitet, positionering og implementering. Bogens teori understøttes af et sjældent, og rigt illustreret, indblik i nyere cases fra tolv af Danmarks mest prisvindende designbureauer.

Udvikling af visuel identitet kræver tæt samarbejde mellem designkøber og -sælger. Som deltager i et visuel identitetsprojekt er det derfor vigtigt at kunne kommunikere om design, branding og implementering ved hjælp af de rigtige fagtermer. Hensigten med bogen er, at den skal fungere som en fælles reference for alle involverede parter.

Anne Mette Hartelius er lektor i grafisk design og visuel identitet ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun er uddannet civilingeniør og grafisk designer med 25 års brancheerfaring.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2022), 272 pages
    ISBN: 9788775720132
    Academic Books
    325,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Det er meget inspirerende at få gjort teorien konkret og se, hvordan bureauerne løser vidt forskellige opgaver på hver deres måde, men også at de har mange af de samme overvejelser og metoder undervejs." – Dansk Journalistforbund

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

    Indledning 8

Del 1. Krav og kriterier 14

    Brandaspekter 14
    Funktionelle krav 26

Del 2. Agil projektstyring 81

    Iterative processer 83
    Den universelle problemløsningsmodel 84
    Design Thinking 87
    Scrum 90
    Fælles for Design Thinking og Scrum 92

Del 3. Designprocessen i praksis 95

    Forventningsafstemning 95
    Briefing og debriefing 97

Fase 1. Research og problemafgrænsning 99

    Indsigtsgenerering 99
    Udvikling af hypoteser til brandstrategi 109

Fase 2. Idégenerering 161

    Udforskning af løsningsrummet 162

Fase 3. Udvælgelse 174
    Indsnævring af løsningsrummet 174

Fase 4. Specificering 187

    Designguide og digitale assets 188

Fase 5. Implementering og lancering 251

    Forberede lancering 252
    Lancering 256
    Efter lancering 256
    Designsystemer og DAM 263

Cases

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk