Content section
Tidlig sprogstart i skolen
Køb bogen
Yderligere information
Indhold
Indledning og læsevejledning 9
Bogens forskningsgrundlag og 12 anbefalinger til praksis 10
Folkeskolereformen og den tidlige sprogstart 11
Bogens opbygning 12
Kapitel 1 · De 12 praksisanbefalinger elevers og læreres erfaringer i en dansk kontekst 14
Indledning 16
Alle praksisanbefalinger vurderes at være relevante 16
Sørg især for, at eleverne får succesoplevelser, og tilrettelæg en god progression! 18
Det hjælper også, hvis det er relevant 19
Brug målsproget, arbejd fra starten af med alle færdigheder, giv feedback, og tematisér sproglæringsstrategier 20
Hvordan skal læringsmålene formidles? 22
Sæt tilstrækkelig tid af til den tidligere sprogstart! 23
Kapitlets vigtigste pointer 23
Litteratur 24
Kapitel 2 · Literacy for begyndere 26
Indledning 28
Billedbøger i begynderundervisningen 28
Kapitlets vigtigste pointer 37
Litteratur 37
Kapitel 3 · Det gode læremiddel og aldersrelevante
emnevalg 38
Indledning 40
Hvad er læremidler? 40
Det gode læremiddel 42
De tre faser 45
Kapitlets vigtigste pointer 46
Litteratur 47
Kapitel 4 · Undervisningstilrettelæggelse med fokus på læringsmål og elevernes læring 50
Indledning 52
FFM og kompetencemål 52
Hvad er mod? 56
Forslag til et undervisningsforløb i 5. klasse 60
Kapitlets vigtigste pointer 63
Litteratur 63
Kapitel 5 · At lære sprog gennem chunks, leg og bevægelse 66
Indledning 68
Chunks er modersmålets byggeklodser 68
Inddragelse af sanserne og kroppen i fremmedsprogsundervisningen 75
Inddragelse af it 77
Trådene løber sammen ideer til undervisningen 79
Kapitlets vigtigste pointer 81
Litteratur 81
Kapitel 6 · At lære sprog gennem fortællinger, film, musik og digitale læremidler 84
Indledning 86
Byg på barnets veje til læring: imitation, leg og narration 86
Multimodale medier og digitale læremidler 89
Forslag til et undervisningsforløb i 5. klasse med fokus på genren eventyr i et multimodalt læringsrum 92
Kapitlets vigtigste pointer 97
Litteratur 97
Kapitel 7 · Flersproget og flerkulturel didaktik, interkulturel undervisning og læring 100
Indledning 102
Hvad er flersprogethed og flersproget didaktik? 103
Hvad er flerkulturel didaktik? Og hvordan planlægger man undervisningsforløb med fokus på elevernes interkulturelle læring? 107
Forslag til et undervisningsforløb i 5./6. klasse med fokus på elevers kulturelle læring 114
Kapitlets vigtigste pointer 119
Litteratur 119
Om forfatterne 121
Indeks 123
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.