Indledning 11
Inddragelse – hvorfor og hvordan? 11
Inddragelse som begreb 15
Barnet i velfærdsstaten 16
Udviklingen af børnesynet 19
Bogens indhold 23
Kapitel 1
Lovgivning 27
Det retlige grundlag for børneinddragelse 27 FN’s
Børnekonvention 28
Et historisk tilbageblik 30
De centrale love 33
Børn og unge som retssubjekter 37
Barnets lov – betydning for børneinddragelse 38
Opsamling 39
Kapitel 2
Viden 41
Hvilken betydning har det for børn og unge at blive inddraget i sagsbehandlingen? 42
Hvorfor bliver børn og unge ikke inddraget i sagsbehandlingen? 43
Socialarbejdernes perspektiv 44
Strukturelle faktorer 47
Samarbejdsrelationens betydning 48
Inddragelse som en proces 48
Børnenes perspektiv 50
Opsamling 52
Kapitel 3
Inddragelsesbegrebet 55
Inddragelse – et begreb med flere betydninger 55
Et juridisk begreb 56
Et socialfagligt begreb med virkningsaspekt 59
Inddragelse og beskyttelse 61
Opsamling 63
Kapitel 4
Børnesyn 65
De voksnes filtre 66
Historiske børnesyn 67
Det “nyere” børnesyn 72
Et nutidigt børnesyn – Børnene Først 73
Fremadrettet børnesyn i praksis 74
Børns stemmer – en del af et børnesyn 75
Rettighedsbaseret og læringsorienteret børnesyn 76
Børnesyn og børn i udsatte positioner 77
Børnesyn – organisatorisk 78
Børnesyn – opmærksomhedspunkter 79
Opsamling 80
Kapitel 5
Børneperspektivet og barnets eget perspektiv 81
Børneperspektivet 82
Barnets eget perspektiv 82
Børneperspektiv ud fra tre kernekomponenter 84
Barnets bedste – hvordan kan det forstås? 85
Systematik til fokus på børneperspektivet – ICS og udredningsværktøjet 86
Opsamling 88
Kapitel 6
Børn og unges perspektiver på inddragelse 89
Børn og unges perspektiver på inddragelse i underretninger 90
Børns perspektiver på inddragelse ved forebyggende indsatser 92
Børns perspektiver på inddragelse ved anbringelse 94
At blive lyttet til 96
Beslutninger om ekstra indsatser 97
Børnesamtaler og tilsynsbesøg 98
Det skriftlige materiale 101
Opsamling 102
Kapitel 7
Gode rammer og forudsætninger 105
Styringsformer – fokus på børneinddragelse 105
Centrale styringsdokumenter 106
Arbejdsgangsbeskrivelser som styringsdokument 109
Metoder og redskaber 110
Andre forhold af stor betydning for børn og unge 111
Faglig ledelse og opfølgning 112
Kompetenceudvikling, læringskultur og supervision 113
Samarbejdsrelationen mellem barnet og socialrådgiveren 114
Forstår og taler vi om det samme? 115
Kvalitet for barnet 117
Opsamling 119
Kapitel 8
Modeller til inddragelse af børn 121
Lundy-modellen 122
Inddragelsesstigen 124
Empowerment-inspireret model 126
Samtalemodel 126
Inddragelse af børn og unge med autisme og ADHD-diagnose 127
De tre huse – Signs of Safety 130
Genogram 131
Tidslinjen 132
Mindmap 133
Børnepaneler – kollektiv inddragelse af børn 134
Hjælpeartefakter 135
Inddragelsesmodel – før, under og efter 136
Børns deltagelse i beslutningsprocesser 139
En dynamisk samarbejdsmodel 141
Det dobbelte blik 142 Me and My World 143
Opsamling 143
Kapitel 9
Opmærksomheder og anbefalinger 145
Forældreperspektivet 146
Netværkets betydning for inddragelse 148
Kvaliteten af børnesamtaler og møder 148
Teknologier og skriftlighed, som understøtter 149
Børnevenlig indgang til kommunen 150
Faglig ledelse, opfølgning og kompetenceudvikling 151
Fokus på forskning om og udvikling af praksisnære redskaber 151
Litteraturliste 153
Stikordsregister 165