Det selskabelige samfund viser, hvordan de nære relationer mellem børn, voksne, venner, kærester og kolleger påvirkes af de nye medier. Med de mobile teknologier er mennesker altid i kontakt med hinanden, og med de interaktive muligheder kan de manipulere samværet efter eget forgodtbefindende og være i selskab med flere på en gang.
Stig Hjarvard demonstrerer, hvordan samfundets store institutioner som politik, kongehus og religion mærkes af medierne: politikere skal ikke længere holde tale, men samtale, de kongelige er nu som andre popstjerner henvist til at leve på mediernes nåde, og mens kirkerne står tomme, er medierne fulde af overtro og magiske oplevelser.
Det selskabelige samfund
- essays om mennesker og medier
Indholdsfortegnelse
Forord 7
Medier mellem mennesker 9
Selskabelige teknologier 17
Selskabelige samtaler 35
Simuleret selskab 45
Den personliggjorte politik 55
Virkelighedens teater 65
Royality 81
Mærk nyheden 93
Levende legetøj 103
Dialekternes død det engelskes brød 113
Åndelige medier 121
Intimitet på afstand 135
Altid i kontakt 147
Det litterære selskab 157
Min egen krønike 175
De svage bånds fællesskaber 187
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik