Litteraturpædagogikken i folkeskolen står i dag i et vadested. Undervisningen vægter stadig de analytiske færdigheder som i årtier har stået centralt i faget, men samtidig gives større plads for elevernes umiddelbare og spontane oplevelse af teksten.
Litteraturundervisning - mellem analyse og oplevelse belyser dette skisma og forsøger at bygge bro mellem de to pædagogiske tilgange som udspringer af nykritikken og receptionsteorien. Bogen giver desuden et historisk rids over litteraturpædagogikkens udvikling og teoretiske fundament, og den kommer med en række konkrete forslag til litteraturundervisningen i indskolingen, på mellemtrinet og i udskolingen.
Bogen henvender sig til undervisere og studerende på landets lærerseminarier samt til lærere i folkeskolen, men kan læses og anvendes af alle med interesse for hvordan og med hvilket formål man underviser i litteratur.
Litteraturundervisning
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord ... 9
Kapitel 1: Hvad er litteraturpædagogik? ... 11
Kapitel 2: Litteraturteori og litteraturpædagogik ... 25
Kapitel 3: Litteraturpædagogikkens historiske udvikling ... 59
Kapitel 4: En eksemplarisk analyse: Helle Helle: Globryllup ... 97
Kapitel 5: Litteraturpædagogik i praksis ... 115
Kapitel 6: Digte i indskolingen ... 147
Kapitel 7: Den fantastiske novelle på mellemtrinnet ... 169
Kapitel 8: Kanonlitteratur i udskolingen ... 185
Leksikon ... 209
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887) ... 223
Helle Helle: Globryllup (2000) ... 227
Bent Haller: Ros til Asmus (2002) ... 233
Litteratur ... 239
Indeks ... 243
Pensumeksemplar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik