Når gymnasiet er en fremmed verden handler om at leve og lære i gymnasiet.
På baggrund af interview med 135 elever fra det almene gymnasium, hhx, htx og hf giver den et usædvanligt indblik i, hvordan hverdagen i gymnasiet opleves af eleverne, heriblandt undervisningen, lektierne og det sociale liv.
Bogen sætter særligt fokus på de gymnasieelever, hvis forældre ikke selv har gået i gymnasiet - de gymnasiefremmede elever. Den belyser de vanskeligheder, disse elever har med gymnasiet, ikke mindst deres vanskeligheder med at forstå, hvilke krav man skal leve op til, at forstå lærerens sprog, og at forstå, hvordan man bliver en god gymnasieelev.
Når gymnasiet er en fremmed verden giver konkrete anbefalinger til hvordan lærere, skoleledelse og det politisk-administrative system kan skabe bedre muligheder for at eleverne kan gennemføre gymnasiet med et godt personligt og fagligt udbytte.
Elever og forældre kan med bogen få en forståelse af, hvad det er, de unge møder i gymnasiet, mens forskere og studerende inden for pædagogik, uddannelsesforskning og sociologi kan læse den som en konkret analyse af, hvordan reproduktionen af social ulighed opleves af dem, den rammer.
Når gymnasiet er en fremmed verden
Anmeldelser
Medier
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik