Christian Knudsen giver et samlet overblik over den erhvervsøkonomiske disciplin. 2. udgaven af Erhvervsøkonomi er blevet gennemgående revideret og udvidet med to nye temaer. Bogen belyser fem forskellige temaer om virksomheden og med brug af Danfoss som en gennemgående case:
1) Virksomhedens organisationsbiografi
2) Virksomhedens horisontale og vertikale grænser
3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse
4) Virksomhedens strategi
5) Virksomhedens innovative aktiviteter og approprieringsstrategier.
Inden for disse temaer præsenterer Christian Knudsen en række forskellige teoretiske perspektiver på virksomheden, og han viser, hvorledes de kan bruges til at analysere forskellige aspekter af en specifik virksomhed.
Et overordnet formål med bogen er, at læseren skal kunne bruge bogens mange forskellige virksomheds-perspektiver til at lave en samlet og mangefacetteret virksomhedsanalyse. I slutningen af hvert kapitel er der derfor en opgave, der hjælper læseren til enten enkeltvis eller i teams at analysere forskellige erhvervsøkonomiske aspekter af konkrete virksomheder.
I bogen sætter Christian Knudsen også fokus på, at læseren skal kunne forstå og sammenligne de mange teoretiske perspektiver på virksomheden, som findes i erhvervsøkonomien, og dermed i fremtiden bedre kunne orientere sig i disciplinen. Det sker ved, at læseren løbende bliver orienteret om, på hvilke dimensioner forskellige teorier adskiller sig fra hinanden. Forskellige billeder af, hvad en virksomhed er, vil nemlig gøre det muligt at udtale sig om mange forskellige aspekter af denne.
Efter at have læst denne bog vil læseren ikke blot kunne orientere sig inden for erhvervsøkonomien samt være i stand til at analysere mange forskellige aspekter af en virksomhed. Han eller hun vil også få en indsigt i nogle af de langsigtede udviklingstendenser, som nutidens erhvervsliv er underlagt.
Denne bog kan læses sideløbende med forfatterens anden bog: Økonomisk psykologi: Adfærdsøkoniomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, som belyser de samme fem temaer, men fra et adfærdsøkonomisk perspektiv.