Fortælleteori

- musikvideo og reklamefilm

Fortælleteori leverer analytiske og teoretiske redskaber til at analysere og fortolke kortformatets komprimerede og komplekse, audiovisuelle udtryk.

Historisk set har musikvideoen og reklamefilmen befundet sig i spændingsfeltet mellem tradition og fornyelse. På den ene side gør musikvideoer og reklamefilm brug af traditionelle fortælle- og fremstillingsformer. På den anden side fornys og varieres den visuelle stil i udpræget grad.

Tendensen er, at kortformatet, som musikvideoen og reklamefilmen i mange år har været synonym med, bliver mere og mere dominerende i mediebilledet i takt med, at nye digitale medier (mobiltelefoner, kameraer, bærbare computere) bringes i anvendelse.

Den teoretiske ramme for bogens analysedel er udsigelsesanalysen og moderne fortælleteorier. Musikvideoer og reklamefilm fra de sidste 25 år analyseres, og ud fra en historisk vinkel viser bogen, hvordan tendenserne inden for musikvideo og reklamefilm ændrer sig i sammenspil med tidens andre smags- og stilskift.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2008), 125 pages
    ISBN: 9788759314050
    Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne title

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk