Inden for det pædagogiske felt tales der stadigt oftere om rummelighed - ved at blive mere rummelige skal pædagogiske institutioner, skoler og myndigheder blive bedre i stand til at integrere borgere med meget forskellige værdier og sociale forudsætninger i det samme samfund.
Hermed bliver en række aktuelle udfordringer, som i udgangspunktet angår hele samfundet, til professionelle dilemmaer, som den enkelte pædagog, lærer og politibetjent må løse på egen hånd: Hvordan skal man som professionel pædagog forholde sig til en ny ungdom i en multikulturel samfundskontekst? Hvad vil det sige at være professionel myndighedsperson i denne sammenhæng? Og kræver dette en ny definition af pædagogisk professionalisme?
Rummelighedens dilemma undersøger og diskuterer begrebet rummelighed. Problemstillingerne tager udgangspunkt i en konkret case, nemlig Sted1 i Viborg, en klub for socialt udsatte unge.
Forfatterne både undersøger og anskueliggør, hvordan man kan foretage pædagogisk udvikling med udgangspunkt i konkrete sammenhænge, hvor de dilemmafyldte pædagogiske idealer udfordres.
Rummelighedens dilemma
- ungdomspædagogik i udviklig
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik