Ubehag og konflikt har altid været en mulighed, når folkeskolens lærere, ledere og forældre skulle mødes. I Har vi en aftale? analyserer Hanne Knudsen de muligheds- og umulighedsbetingelser, som former møder mellem forældre og skolens professionelle i dag.
De aktuelle forståelser af forældres roller og ansvar beskrives med afsæt i 100 års skolehistorie. I analyser af aktuelle skole-hjem samtaler, samtaler på kontoret, træning af den vanskelige samtale, familieklasser og ansvarsspil gives nye perspektiver på, hvorfor der er tale om et vanskeligt møde, og på hvordan skole og forældre håndterer mødet med hinanden.
Bogen viser en udvikling, hvor spørgsmål om ansvar og forpligtelse i dag mere end nogen sinde er svære at håndtere. Skolen er i dag afhængig af familien, samtidig med, at familien ikke tildeles et selvstændigt sted at tale fra.
Man kan sige, at skolen inviterer familien til at invitere skolen inden for i familien. Familien opfordres til at tage ansvar, men på skolens præmisser. Skolens professionelle bliver afhængige af familiens aktive medvirken, men de risikerer samtidig at blive udfordret på autoriteten og retten til at beskrive barnet.