Støjende styring

Genopfindelsen af folkeskolen mellem ledelse, organisering og læring

Folkeskolen oplever turbulente tider. Den ene omfattende reform afløser den anden, og der foregår en grundlæggende omskabelse ikke blot af skolen, men også af forholdet mellem skole og kommune, skole og læring, skole og lærerprofession samt skole og samfund.
 
At forstå denne udvikling handler ikke kun om at nærstudere den seneste reform, men også om at se den i lyset af de sidste årtiers revolution af den måde, folkeskolen styres og ledes på.
 
I dag står folkeskolen over for et dobbelt krav om både at styre og fremelske ustyrlighed. Den enkelte skole skal turde løbe risici, når den genopfinder, innoverer og eksperimenterer i søgningen efter fremtidens velfærdssamfund. Men den skal også via dokumentation og evalueringer sikre, at velfærdsydelserne bliver leveret som forventet, bevilget og besluttet.

Justine Grønbæk Pors viser, hvorfor det ikke nødvendigvis er sådan, at der kommer mere styr på folkeskolen, blot fordi der satses på mere ledelse. Der er nemlig en særlig tragik bygget ind i forsøgene på at skabe bedre ledelse: Ledelsesreformer skaber ny ustyrlighed, som kalder på nye tiltag, som så igen forøger ustyrligheden.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2014), 174 sider
    ISBN: 9788776830472
    Academic Books
    63,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2014), 174 sider
    ISBN: 9788776830618
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Mon ikke den ligefrem kan berige debatten om skolen og kvalificere med en dybere forståelse af, hvad der lige nu er i spil i skoleverdenen ... Bogen henvender sig til skoleledelser, tillidsfolk, skoleforvaltninger og samarbejdspartnere omkring skolen. Til ildsjæle, grublere og debattører i skoledebatten. Til alle, der er interesserede i at blive klogere på, hvad det er for en udfordring og opgave, vi har i forhold til styring og udvikling af skolerne i Danmark anno 2014, og ikke mindst hvilket historisk arnested det udspringer af."

- Christina Hostrup på folkeskolen.dk

 

Indholdsfortegnelse

FORORD 7

INDLEDNING  9

KAPITEL 1: Styring, selvstyring og støj

Styring af selvskabende systemer 22

På vej mod en støjanalytik 28

Datagrundlag  33

KAPITEL 2: At gøre skolen kommunal

Konklusion: Skabelsen af et kommunalt hierarki 46

KAPITEL 3

At styre selvstændighed

En selvstyrende skole 59

Konklusion: Styring af selvstyring 61

KAPITEL 4: At påvirke selvstyring

Organisering af skolens aktiviteter 71

Konklusion: Selvproblematiserende kommuner 74

INTERMEZZO: En forventningsmaskine

KAPITEL 5: At bringe støjen under kontrol

At fremmane en organisation 93

Orden fra støj  95

Autonomi fra støj 102

En omverden af støjende interaktion 109

Konklusion: En beslutningsmaskine med store ører 114

EFTERKLANG: Ledelse og spejle

KAPITEL 6: Et overskud af muligheder

Læring 126

Blank organisering 129

Udskudte beslutninger 137

Mellemrummets potentialitet støj som ressource 138

Konklusion: En potentialiseringsmaskine 141

EFTERKLANG: Usikkerhed og redundans

KONKLUSION: Selvstyring som selvopløsning

Støjende styring 157

Umulig ledelse 161

LITTERATUR 163

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Birgit Vrå på bv@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik