Refleksion og læring behandler spørgsmålet om, hvordan vi lærer gennem erfaringer.
I bogen stilles spørgsmålet mere specifikt i forhold til den læring, som foregår i arbejdslivet.
Med udgangspunkt i international forskning på området byder første del af bogen på viden om kompetenceudvikling i arbejdslivet, og forfatterne belyser den rolle, som bl.a. produktionsprocessen og arbejdspladsens kultur spiller i denne sammenhæng.
De fleste teoretikere er enige om, at refleksion udgør en væsentlig del af deltageres erfaring og læring. Men de er ikke enige om, hvad refleksion er?
For at skabe større klarhed over refleksionsbegrebet præsenterer forfatterne også en række førende læringsteoretikeres opfattelser, bl.a. John Dewey, Donald Schön, Hubert og Stuart Dreyfus, David Kolb, Peter Jarvis, Jack Mezirow og Stephen Brookfield.
Præsentationen af de forskellige forståelser er suppleret med praktiske eksempler.
Bogen afsluttes i en samlende konklusion, som præsenterer en model for læring på arbejdspladsen.
Refleksion og læring
- kompetenceudvikling i arbejdslivet
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik