Bogcover til Dansk mediehistorie, 1880-1920 og 1920-1960

Dansk mediehistorie, 1880-1920 og 1920-1960

Dansk mediehistorie: 1880-1920 og 1920-1960 er andet bind i Dansk mediehistorie 1-4.

Illustreret Familie-Journal (1877) var et signal om, at et flertal af den danske befolkning omkring 1880 var blevet en del af et stort mediemarked for oplysning og underholdning. Samtidig blev reklamen "den ottende stormagt", mens kampen for reel politisk lighed fortsatte i dagspressen.

Andet bind fortsætter, hvor første bind slap og fortæller bl.a. om, hvordan partipressen efter århundredskiftet bliver udfordret af omnibusavisen, filmmediet, der har danmarkspremiere i 1896, radio, biografernes ugerevyer og ikke mindst fortællingen om de amerikanske befriere, der medbragte en international mediekultur i stort format, for blot at nævne nogle stykker.

Dansk mediehistorie fortæller historien om mediernes udvikling i Danmark og giver den første samlede vurdering af deres betydning for dansk kultur.

De fire bind tager udgangspunkt i massemedierne - presse, tidsskrifter, bøger, film, radio, tv, computermedier - men beskriver også, hvordan massemedierne har spillet sammen med både den dagligdags samtale og de etablerede kunstformer. I medierne mødes det fremmede med det hjemlige og det fine med det folkelige.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2001), 364 sider
    ISBN: 9788759309391
    Academic Books
    240,-
    Buy this product
Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser, har du mulighed for at anmode om et eksemplar af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik