Kig i bogen

Kompetence

Hvad - Hvorfor - Hvordan?

Hvad er kompetence? I de senere år er kompetencebegrebet blevet centralt inden for uddannelse og ledelse, men det er stadig uklart, hvad begrebet dækker over.

Knud Illeris gennemgår i denne bog omhyggeligt, hvad der ligger i begrebet, og udvikler herigennem det ordinære og det udvidede kompetencebegreb, der tilsammen grafisk illustreres ved hjælp af kompetenceblomsten.

Hvorfor er kompetencebegrebet så udbredt?
Fordi det langt bedre end f.eks. viden, kvalifikationer og dannelse fokuserer på, hvad der skal til for at håndtere både tilværelsen og arbejdslivet i det moderne samfund.

Kompetence er potentialet til at handle hensigtsmæssigt såvel i kendte som i nye og uforudsigelige situationer.

Hvordan udvikles kompetence?
Hvis læring skal have karakter af kompetenceudvikling, må processen have nogle særlige kvaliteter. Dette drejer sig ikke om at anvende bestemte metoder, men om selve læringsgrundlaget.

Illeris diskuterer desuden de centrale problemer omkring kompetencemåling.

Kompetence - hvad, hvorfor, hvordan er en kortfattet og let tilgængelig redegørelse for kompetencebegrebet og dets konsekvenser og udfordringer. En nødvendig bog for alle, der beskæftiger sig med skole, uddannelse og management.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    2. edition (2012), 178 pages
    ISBN: 9788759316542
    Studiepris
    225,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2012), 178 pages
    ISBN: 9788759325797
    Studiepris
    145,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Tankevækkende læsning, og hvis du skulle have lyst til at læse mere, er der 177 referencer."

Kirsten Dalby Rasmussen i Sygepljersken nr. 15 2011

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord .... 9

Kapitel 1 · Indledning ... 11

 

Del 1 · Hvad er kompetence?

Kapitel 2 · Hvad er det, skole og uddannelser skal tilvejebringe? ... 17

Kapitel 3 · Det særlige ved kompetencebegrebet ... 35

Kapitel 4 · Det udvidede kompetencebegreb ...49                                                                                                               

Kapitel 5 · Forskellige typer af kompetencer .... 65

Del 2 · Kompetenceudvikling

Kapitel 6 · Kompetencer udvikles gennem læring ... 81

Kapitel 7 · Kompetenceformlen ... 95

Kapitel 8 · Kompetenceudvikling i forskellige livsaldre og sammenhænge ... 107

 

Del 3 · Måling af kompetencer

Kapitel 9 · Kompetencer kan ikke måles ... 129

Kapitel 10 · Måling af delkompetencer og kompetenceelementer ... 133

Kapitel 11 · Afrunding om kompetencebegrebet ... 143

Referencer ... 153

Indeks ... 163

 

 

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk