Computerspil er populære som aldrig før. Men de er også i stigende grad blevet en kulturel importvare: tv-serier, film og virale videoer på nettet låner med arme og ben fra computerspil. Det gælder deres æstetik, deres form, måden de fortæller historier på, og måden de aktivt inddrager brugerne på.
Computerspil og de nye mediefortællinger handler om denne "ludificerende konvergens", dvs. det forhold, at medierne ikke alene smelter mere og mere sammen, men netop gør det med computerspillet som et centralt og dominerende medie.
Bo Kampmann Walther introducerer til computerspillet som et nyt supermedie og udfordrer læseren til at gå nye veje i analysen af de hybridmedier, som dukker frem i disse år.
Computerspil og de nye mediefortællinger
Anmeldelser
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
INDLEDNING · 9
DEL I: INDKREDSNING
KAPITEL 1 · KONVERGENS 2.0.
BEGREBER OG HISTORIER OM NYE MEDIER · 19
KAPITEL 2 · GAME-PLAY.
COMPUTERSPIL: TEORI OG ANALYSE · 39
KAPITEL 3 · SPILLE-FILM · 69
DEL II: ANALYSE
KAPITEL 4 · FART PÅ 24-7.
REMEDIERING OG LUDIFICERING I TV-SERIEN 24 · 101
KAPITEL 5 · KUNSTEN AT LAVE TID.
OM TV-SERIEN LOST · 127
DEL III: PERSPEKTIV
KAPITEL 6 · NYE FORTÆLLINGER, NYE VÆRKTØJER · 157
AFSLUTNING · 177
APPENDIX · 179
LILLE ORDLISTE · 183
LITTERATUR · 185
Pensumeksemplar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik