Individ og diciplinering er en analyse af den danske, pædagogiske diskurs igennem det 20. og starten af det 21. århundrede - en diskurs som har været påvirket af såvel forskellige psykologiske forståelser som af skiftende pædagogiske traditioner og praksisser.
Bogen kan læses som en introduktion til pædagogisk psykologi på pædagogikkens præmisser, men også som en afsøgning af de måder hvorpå psykologien har været og til stadighed er medvirkende i skabelsen af det pædagogiske subjekt.
Igennem bogen rettes et kritisk blik på forståelser, som aktuelt er i spil inden for det pædagogiske felt, fx de mange intelligensers pædagogik, læreplantænkning, klasserumsledelse, klasseundervisning samt projekt- og gruppearbejde.
Bogen henvender sig primært til studerende på universitetsuddannelser i pædagogik og psykologi samt tilsvarende diplom- og professionsuddannelser. Dertil kommer forskere med interesse for feltet.
Individ og disciplinering
- det pædagogiske subjekts historie
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik