I de seneste år er læring i arbejdslivet blevet lanceret som den medicin, der skal til for at hamle op med det presserende behov for kompetenceudvikling i det moderne videnssamfund.
- Hvad indebærer det i praksis?
- Hvad kan man lære på sit arbejde og hvad kan man ikke lære?
- Hvad lærer man bedre udenfor arbejdet i kursus- og skoleforløb?
- Hvordan kan man få det hele til at hænge sammen, hvem har ansvaret, og hvem skal betale regningen?
Bogen spænder helt fra baggrunden for den nye udvikling, over en overordnet kortlægning af området ud fra samfundsmæssige, læringsmæssige og politiske vinkler, udvikling af en oversigtsmodel og gennemgang af et bredt spektrum af praktiske tilgange, til de afsluttende perspektiveringer på både et praktisk, et teoretisk og et politisk niveau.
På det praktiske plan ligger forfatterne op til et nært samspil mellem arbejdspladser og uddannelsesarrangører, og politisk til et bredt samarbejde mellem det offentlige, arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne.
Forfatterne har på én gang en praktisk, konstruktiv og kritisk tilgang til emnerne.
Der er tale om en up-to-date grundbog, som for første gang på dansk og med relation til danske forhold giver en sammenhængende fremstilling af hele det spændende felt med alle dets udfordringer og muligheder.