Branding er allestedsnærværende i vores samfund og vedrører alt fra produkter, servicer, oplevelser, steder, politik og arbejdsmarked til personer som ledere, politikere, influencere og berømtheder. Det er svært at finde et område, hvor branding ikke spiller en rolle.
I BRANDING. TEORI, MODELLER, ANALYSE får du en introduktion til branding som fænomen og til en række kendte og klassiske teorier og modeller samt et mere specialiseret indblik i områder som corporate branding, storytelling, personlig branding, influencer marketing, brand communities, brandkriser, politisk branding, oplevelsesbaseret branding, place branding og employer branding.
Bogen introducerer en tilgang, hvor kommunikation anses som konstituerende for brandet, og hvor diskurser, narrativer og semiotik spiller en central rolle. I dette perspektiv defineres et brand som et diskursivt brand space, hvilket betyder, at et brand skabes gennem alle de diskurser, der produceres om det. Det medfører, at eksterne aktører er med til at skabe brandet i lige så høj grad som brandet selv. Brandledelse bliver derfor et spørgsmål om ledelse af betydningsdannelse og mening.
Bogen er skrevet til studerende på videregående uddannelser på bachelor- og kandidatniveau. Den er samtidig både læseværdig og relevant for mange praktikere, der arbejder med kommunikation, marketing, salg og branding.
En kode i bogen giver adgang til den supplerende hjemmeside, branding.samfundslitteratur.dk, med quizzer, materialer og bogens kapitel 17-20.