Kig i bogen

Nye vidensmedier

- kultur, læring, kommunikation

Mediers anvendelse i tilegnelse af viden er i stigende grad genstand for interesse. Således skaber digitale og sociale medier nye muligheder for læring og formidling, men signalerer også, at selve vidensbegrebet er blevet mere dynamisk.

Undervisere og formidlere må erkende, at de ikke længere har monopol på den viden, der formidles.

På internettet er viden til stede i overflod, og elever, studerende og kulturforbrugere finder, deler og producerer selv viden i de dialogiske netværksmedier, og det er en udfordring for professionelle formidlere.

I denne antologi anvendes begrebet vidensmedier om mediers brug i formidling og tilegnelse af viden. Ligesom man taler om nyhedsmedier og underholdningsmedier, kan man tale om vidensmedier.

Nogle af artiklerne giver generel teoretisk baggrund for forståelsen af viden og medier, andre analyserer specifikke typer af vidensmedier: fx billedmedier, sociale medier, websteder, webtutorials, encyklopædier og fiktionsmedier. Desuden har artiklerne fokus forskellige steder i de formelle og uformelle former for læring og videnstilegnelse - bl.a. undervisningssektoren, biblioteket og museet.

Forfatterne repræsenterer forskellige videnskabelige felter, bl.a. medievidenskab, kunst- og litteraturvidenskab samt biblioteks- og informationsvidenskab.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2011), 319 pages
    ISBN: 9788759315620
    Studiepris
    90,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2011), 318 pages
    ISBN: 9788759397794
    Buy this product
  • Kapitel e-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2011), 17 pages
    ISBN: 9788759397770
    Studiepris
    14,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Alt i alt fremstår antologien som velredigeret, og der er en god sammenhæng mellem de enkelte artikler, ligesom artiklerne hver især er af højkvalitet"

Anna-Britt Krog, MedieKultur

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning ... 11

Del 1. Viden, medier, vidensmedier ... 19

Hvad gør et medie til et vidensmedie? ... 23

Vidensmedier: Et videnskabsteoretisk grundlag ... 39

Systemer for dokumenter, systemer for aktivitet og systemer for information ... 63

Billeder og viden. Om visuelle medier, vidensbilleder og lidt om billedviden ... 79

Digital Literacy   en kulturel vidensmedieringsoptik ... 97

Del 2. Sociale medier: læring, social mening og socialt fællesskab ... 115

Social mening og viden på sociale video sites ... 117

Boggnasker.dk: Viden, leg og læring gennem deltagelse ... 137

Hey! Hva  så? J Fatisk funktion i sociale mediers kommunikation   med særligt henblik på bibliotekerne ... 151

Del 3. Lærings- og vidensressourcer  internettet ... 169

Vidensmediers liv på nettet ... 171

Vidensmedier som kommunikative handlinger   om webbaserede tutorials  retoriske organisering og konsekvenser ... 191

Sociale teknologier og web 2.0 som vidensmedier ... 209

Del 4. Analoge vidensmedier   i bogen,i fiktionen og i det fysiske rum ... 227

Encyklopædi og gutenberg-parentesen ... 231

Fiktion som vidensmedie ... 247

København læser og flanørens skildpadde ... 261

Maskespil   udstillingen som viden og didaktisk eksperiment ... 279

Del 5. En kritisk teori om vidensmedier ... 297

Videnskritik   en kritisk teori om vidensmedier ... 299

Om forfatterne ... 317

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk