Tidligere lå virksomhedens legitimitet i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen. I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer.
Kommunikative kompetencer og praksisser er blevet en fundamental forudsætning for at kunne navigere i et stadig mere dynamisk og mangfoldigt samfund. Samfundets legitimeringsprocesser har øget og ændret kompleksiteten mellem virksomhed og omverden.
Det har medført en eksplosion i virksomheders kommunikative praksisser.
Denne bog belyser hvorfor og hvordan gennem sociologiske, politologiske, filosofiske, retssociologiske, kommunikationsteoretiske og lingvistiske tilgange.
Legitimitet under forandring
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Introduktion: Legitimitet under forandring ... 9
1. Samfundstræk og hverdagspraksis ... 27
et sociologisk perspektiv på ændringer i legitimerende paradigmer
2. Legitimitet i netværkssamfundet ... 61
et politologisk perspektiv på virksomheders deltagelse i styringsnetværk
3. Refleksiv ret og virksomheders samfundsansvar ... 89
et retssociologisk perspektiv på legitimitet gennem involvering i regelproduktion og selvregulering
4. Offentlighed som repræsentation af betydningssystemer ... 113
5. Synlighed og legitimitet ... 137
et medieteoretisk perspektiv på mediernes rolle i det offentlige spil om virksomheders legitimitet
6. Virksomheden som samfundsborger ... 155
et filosofisk perspektiv på legitimering igennem Corporate Citizenship
7. Fra ansvarsfri til globalt ansvarlig ... 179
et sociologisk perspektiv på virksomheden i samfundet
8. Legitimitetsstrategier i forandring ... 205
- En analyse af CSR-kommunikation
9. Legitimeringsargumenter ... 235
et lingvistisk perspektiv på virksomheders balancering mellem markedets og samfundets horisonter
10. Intern legitimitet i virksomheder ... 249
et kommunikationsanalytisk perspektiv på virksomhedens interne
forståelse af legitimitet
11. Legitimerende praksisformer ... 273
et sociologisk perspektiv på praksisformers funktion, strategi og begrundelse
Forfattere 313
Indeks 315
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik