Innovationspædagogik har siden bogen udkom første gang i 2011 vundet stor udbredelse på landets uddannelsesinstitutioner og i praksis. I bogen viser lektor Lotte Darsø, hvordan du som underviser, projektleder eller konsulent kan fremelske innovationskompetence. Ud over en opdatering af relevante emner, begreber og eksempler er 2. udgaven også blevet beriget med nye afsnit om responsible innovation, økonomisk innovation, design thinking og sanselig læring.
Innovationskompetence dækker over evnen til at skabe innovation ved at navigere effektivt i samspil med andre i komplekse sammenhænge. For at indfange kompleksiteten i kompetencebegrebet introducerer forfatteren en analytisk skelnen mellem socio- og intra-innovative kompetencer.
Innovationspædagogik drejer sig om at designe og tilrettelægge undervisningsforløb, der fremelsker deltagernes innovationskompetence. Bogens ledetråd er innovationsdiamanten, som skaber et krydsfelt mellem viden, ikke-viden, relationer og koncepter. Fokus er på de sociale og pædagogiske rammer, der fremmer innovationsprocesser, og hvordan de kan skabes og udfoldes.
Formålet med bogen er at inspirere til fornyelse ved at tilbyde en række teoretiske modeller, gennemprøvede metoder og nye praksisser, såsom skabelse af læringsrum for innovation, anvendelse af æstetiske og kunstinspirerede skabelsesprocesser samt ledelse af innovationsprocessen gennem forskellige sociale teknologier.
Med afsæt i sin egen forskning, diverse teorier og modeller samt sine mangeårige erfaringer, refleksioner og eksempler fra praksis klæder Lotte Darsø således bogens læsere på til at undervise ikke bare om innovation men i innovation.